WITHINGS kjøper opp Impeto Medical for å styrke og utvide sin forskning og utvikling av medisinsk teknologi

Leder innen sporing av perifere nevropatier, anskaffet av pionerer innen tilkoblet helse

Boston, USA, 11 januar 2022, WITHINGS, pioneren innen smarte og tilkoblede helseprodukter, har annonsert oppkjøpet av Impeto Medical, en spesialist innen forskning og utvikling, produksjon og distribusjon av innovativt medisinsk utstyr. Denne kunngjøringen inkorporerer eierskapet til Impetos SUDOSCAN®-teknologi, som er ledende i å oppdage og spore perifere nevropatier. Anskaffelsen vil styrke forskning på og utvikling av nye teknologier for fremtidige WITHINGS helse- og medisinske produkter og tjenester.

Impeto Medical ble etablert i 2005 og satte nye standarder for å oppdage og spore småfibernevropati – skade eller dysfunksjon i en eller flere nerver – ved å utnytte sin SUDOSCAN-teknologi. På mindre enn 30 sekunder måler løsningen svettekjertlenes evne til å frigjøre kloridioner gjennom en elektrisk stimulans på håndflatene og fotsålene. Degenerasjonen av små nervefibre reduserer svettekjertelinnervasjon og svekker sudomotorisk funksjon.

SUDOSCAN-effektivitet har blitt evaluert i vurderingen av småfibernevropatier i flere sykdomstilstander, inkludert diabetes, Parkinsons, kjemoterapi-indusert polynevropati, familieamyloid polynevropati og Fabrys sykdom sammenlignet med gullstandard referansetester som hudbiopsi eller kvantitativ Sudomotor Axon Reflekstest (QSART). Løsningen er lisensiert og innebygd i titusenvis av enheter for selskaper og sykehus over hele verden.

«Vi er glade for å kunngjøre oppkjøpet av Impeto Medical, og ønsker deres erfaring og teknologi velkommen inn i WITHINGS-porteføljen. Selskapet og teamet har vært viktige samarbeidspartnere for oss tidligere. Som en del av WITHINGS får vi nå spennende muligheter til å distribuere ekspertise og SUDOSCAN-teknologi gjennom å utvikle en rekke enheter som gir folk mulighet til å overvåke og håndtere ulike sykdomstilstander» sa Mathieu Letombe, CEO i WITHINGS.

Det første WITHINGS-produktet som inkorporerer SUDOSCAN®-teknologi vil være WITHINGS Body Scan som nylig ble annonsert under CES 2022. Etter CE-godkjenning vil Body Scan gi daglig analyse av biomarkører assosiert med vanlige helsetilstander. Den gir muligheten til å overvåke segmentell kroppssammensetning, hjertefrekvens og vaskulær alder, og er det neste steget for smartvekter. Med målinger som vil vurdere nerveaktivitet og hjerterytme ved hjelp av et 6-avlednings EKG, går Body Scan utover vanlig vektkontroll og blir en enestående app-tilkoblet helsestasjon i hjemmet, som kan hjelpe brukere med å ta proaktive helsevalg.

Som en del av avtalen kjøper WITHINGS all teknologi IP og patenter og Impeto Medical-ansatte er fult og helt blitt en del av WITHINGS. Eksisterende Impeto Medical-kunder vil fortsatt få full støtte.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Vebjørn Granum Kjersheim, BCW, vebjorn.granum.kjersheim@bcw-global.com, +4746937395

Om WITHINGS

WITHINGS ble etablert i 2008 og er verdensledende inne app-tilknyttet helseteknologi. Produktene gir omfattende helsekontroller og er et hjelpemiddel for å nå langsiktige helsemål. Et team av ingeniører, leger, helse- og sykehuspersonell utvikler effektive, presise og elegante enheter som hjelper til med å måle og analysere menneskers helse. Utvalget av hjemmeenheter kan overvåke mer enn 20 helseparametere og brukes daglig av millioner av mennesker over hele verden. WITHINGS portfolioutvalg inkluderer prisbelønnede produkter som smartvekter, hybrid-smartklokker og helsemålere, blodtrykksmålere, et smart febertermometer og et avansert søvnanalysesystem. Innsamlet data og hver måling visualiseres i WITHINGS egen app der brukerne kan få tips, motivasjon og verdifull innsikt i egen helseinformasjon, som til og med kan deles videre med fastlegen.

Om Impeto Medical

Impeto Medical er et fransk selskap opprettet i 2005 som spesialiserer seg på forskning, utvikling, produksjon og salg av medisinske enheter. Selskapet har et spesielt fokus fokus på produkter som avdekker og overvåker forekomster av perifer nevropati. Med mer enn tusenvis av SUDOSCAN®-produkter solgt over hele verden, har Impeto Medical satt en ny standard for avdekking og overvåking av småfibernevropatier. Dette er spesielt viktig for å forebygge alvorlige komplikasjoner som diabetes og flere nevrologiske sykdommer. For aller første gang er Sudoscan nå integrert i en hjemmeenhet som med en enkel innveiing gir allmennheten tilgang på en omfattende oversikt nerveaktivitet. Fra 20. november 2021 er Impeto Medicals aktiviteter solgt til WITHINGS-selskapet.