• Xait AS/

Xait kjøper det amerikanske teknologiselskapet Privia for å styrke sin posisjon i det offentlige anbudsmarkedet.

Report this content

(Stavanger, 18. juni 2021) Norske Xait kjøper Privia, et verdensomspennende selskap som tilbyr programvareløsninger for samhandling til det offentlige anbudsmarkedet. Dette er Xait sitt andre oppkjøp de siste syv månedene.

XaitPorter, selskapets kjerne programvare, gjør det mulig for flere hundre personer ved forskjellige lokasjoner å jobbe samtidig i omfattende dokumenter, og brukes blant annet i kompliserte anbudsprosesser. Ved å benytte XaitPorter kan kundene øke produktiviteten knyttet til dokumentproduksjon med 70 prosent, sikre høyere kvalitet og større sjanse for å vinne.

Med oppkjøpet av Privia vil Xait legge til over 10 000 brukere fra store og små bransjeledende selskaper som KBRwyle, Optum, ManTech International og Idemia, til sin kundebase.

Privia ble etablert i 2005 og selskapet har kontor i Virginia, USA. Selskapet har 5 ansatte som alle blir en del av Xait.

“Vi er svært glade for å ønske Privia og deres dyktige medarbeidere velkommen til Xait, og med dette oppkjøpet legge til bransjekunnskap i vår samhandlingsløsning. Sammen kan vi tilby både strømlinjeformet og optimalisert dokumentproduksjon og beregninger, samt maksimerer kundenes inntekter fra anbud og andre forretningskritiske dokumenter, sier Eirik Gudmundsen, administrerende direktør i Xait.

Xait feiret 20 års-jubileum i 2020, og selskapet opplever sterk vekst fra sin ledende posisjon innen den globale leverandørindustrien til petroleumsnæringen. På kundelisten finner vi store selskaper som blant annet Honeywell, Siemens og ABB.

“Xait har blitt en industri-agnostisk utfordrer i det raskt voksende programvaremarkedet for samskrivings-, automatiserings- og samarbeid. Vi opplever sterk interesse fra store selskaper innen industrielle produkter, IT, life science og det offentlige anbudsmarkedet, der alle ser etter den beste løsningen for å håndtere sine komplekse prosesser for å lage anbud og dokumentasjon. Vi ser frem til å fortsette vår internasjonale vekst med et enda sterkere tilbud, og hjelpe våre kunder å øke sine inntekter,” fortsetter Gudmundsen.

David Valdez, CFO i Privia, ser frem til å bli en del av Xait.
“Vi er forpliktet til å hjelpe våre kunder å samarbeide, spare tid og levere vinnende anbud. Jeg kan ikke tenke meg en bedre partner enn Xait og deres programvare for samskriving- og automatisering, og vi gleder oss til å bli med på selskapets kundefokuserte vekstreise fremover. Sammen kan vi hjelpe enda flere selskaper over hele verden med å øke sine inntekter”, sier Valdez.

Kris Saether, Xait CCO avslutter:
"Evnen til å svare på komplekse og strategiske anbud er avgjørende for langsiktig suksess for de fleste virksomheter. Sammen med Privia vil vi kunne tilby førsteklasses digitale løsninger for å møte våre kunders behov i dag og i fremtiden."

Finansielle detaljer knyttet til transaksjonen er ikke oppgitt.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Eirik Gudmundsen, administrerende direktør,

mobil: +47 971 44 836, e-post: eirik.gudmundsen@xait.com

Silje Stensland, global media kontakt og markedsdirektør,
mobil: +47 922 65 803, e-post: silje.stensland@xait.com

Om Xait AS
Xait er et globalt programvareteknologi selskap som tilbyr bedriftskunder løsninger for samskriving, automatisering av dokumenter og intelligent prising.

XaitPorter er en skybasert løsning for dokumentproduksjon som hjelper bedrifter å redusere kostnader, øke inntekter og spare tid. Ved å la flere bidragsytere arbeide på samme dokument samtidig, kan organisasjoner bli mer effektive og produktive og maksimerer sine inntekter fra anbud og andre forretnings kritiske dokumenter.

XaitCPQ, hjelper bedrifter med å vinne flere avtaler med bedre marginer, ved å gjøre det raskt og enkelt å bygge riktig og pris kombinasjoner av produkter og tjenester, og å gjøre det i stor skala.

• Automatiserer kompliserte priser
• Hindrer folk i å gjøre feil

• Bruker beste praksis på priser og tilbud

Selskapet ble grunnlagt i 2000.

For å lære mer besøk vår webside: xait.com

Tags: