Bruk av nettbank firedoblet

Report this content

Siden år 2000 er antallet nettbankavtaler i Norge mer enn firedoblet. Professor Bjørn Olsen mener nettbankene gir forbrukerne større makt. Vi er vår egen banksjef og stiller større krav til produktene.

Mens det ved utgangen av år 2000 var inngått drøyt 900.000 avtaler om nettbank, er antallet nå passert 4 millioner. Det viser tall som yA Bank og Forsikring har innhentet fra Finansnæringens Hovedorganisasjon.

- Det har skjedd en revolusjon i bankmarkedet i takt med at internett er blitt allemannseie. Hver forbruker er nå sin egen banksjef og har full oversikt over kundeforholdet. Nettløsningene har dessuten kuttet kostnader hos bankene, slik at kundene ikke trenger å finne seg i høye gebyrer, sier administrerende direktør Svein Lindbak i yA bank og Forsikring.

Kravstore forbrukere
Professor Bjørn Olsen ved Handelshøyskolen i Bodø sier at nettbankene har gitt forbrukerne mer makt. Kundene er i en helt annen situasjon nå enn da de måtte stå med lua i hånda foran banksjefen.

- Kundene kan enkelt shoppe rundt for å få de beste betingelsene. Dessuten vil de i større grad etterspørre individuelle produkter. Det nytter ikke at bankene utvikler produkter for den typiske 50-åringen, når en slik person ikke finnes. I fremtiden vil det bli en dreining fra kollektive til mer individuelle produkter for å tilfredsstille kravstore forbrukere, sier han.

Sammen med professor Jon-Arild Jonassen har Olsen skrevet boken ”Fremtidens bank”. De tror at intelligente agenter vil bidra til at vi får produkter med skreddersøm i fremtiden.

Utålmodige ungdommer
- Bruker du en bokhandel på internett som Amazon.com, får du tilbud som er basert på hvilke bøker du tidligere har bestilt, hvilke artikler du har lest osv. Fremtidens bank vil også bruke intelligente agenter som lager en profil basert på adferden din på nettet, sier han.

Han tror også at bankene må fokusere mer på kommunikasjonen med kundene. Han viser til den yngre generasjon som er vokst opp med avansert teknologi og vil ha øyeblikkelig tilbakemelding.

- De vil ha alt, og de vil ha det nå. Det finnes allerede en del løsninger der du øyeblikkelig får svar på lånesøknaden, og slike raske tilbakemeldinger vil tvinge seg enda mer frem, sier professoren.

Nye regler for bankbytte
yA Bank-sjef Svein Lindbak er enig i at det stilles store krav til bankene i fremtiden. Men han tror at kundene først og fremst er opptatt av å få best mulig betingelser.

- Forbrukerne vil ha gebyrfrie banktjenester, best mulig rentevilkår og en enkel bankhverdag, sier han.

Han tror enda flere vil bytte bank når nye regler trer i kraft 1. mai. Fra da av kan du gi din nye bank fullmakt til å avslutte kundeforholdet hos din gamle bank. Dette vil gjøre det langt lettere å bytte bankforbindelse.

- Mange kan tjene betydelige beløp på å bytte bank. Det er ikke nødvendig å akseptere dårlige betingelser når du enkelt kan flytte til en bank som tilbyr bedre renter, påpeker Lindbak i yA Bank og Forsikring.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Bjørn Olsen, professor Handelshøyskolen i Bodø

Christian Svendsen, markedssjef yA Bank og Forsikring