10.000 personer har gått 100 tonn ned i vekt

Report this content

Siden lanseringen for litt over ett år siden, har de 10.000 pasientene til den digitale helsetjenesten Yazen gått ned mer enn 100 tonn i vekt. Et resultat som er oppnådd takket være livsstilsendringer og moderne medisin.

Brukerne av tjenesten går i snitt ned 12 prosent av sin kroppsvekt på seks måneder, hvilket tilsvarer et gjennomsnitt på 12 kilo. Siden Yazen ble lansert for litt over ett år siden, har tjenestens 10.000 pasienter gått ned over 100 tonn i samlet vekt. Hvilket er synonymt med et redusert midjemål på 1000 meter. I tillegg har redusert kaloriinntak kuttet den samlede kostnaden for pasientene med 40 millioner kroner.

Den internasjonale fedmedagen

Martin Carlsson, forsker, lege og spesialist innen endokrinologi/diabetologi og en av Yazen sine grunnleggere, sier han er glad for resultatene, og at dette bør feries i dag som er den internasjonale fedmedagen (World Obestiy Day).

– Den største gevinsten for pasientene er selvfølgelig markant forbedret helse. Vekttap forhindrer mange sekundærsykdommer som diabetes 2, hjerte- og karsykdommer og reduserer risikoen for flere kreftsykdommer. Det i kombinasjon med reduserte kostnader for helsetjenesten og samfunnet generelt, ettersom pasientgruppen ofte har flere sekundærsykdommer, sier han.

BMI på 33,9

Data fra litt over 8000 pasienter som har blitt behandlet i minst tre måneder med Yazen-modellen, viser at den gjennomsnittlige BMI-en var på 33,9 når de startet med tjenesten. 77 prosent av pasientene er kvinner. I snitt gikk pasientene ned fire prosent etter en måned og åtte prosent etter tre måneder. Etter seks måneder var vektreduksjonen på 12 prosent. En fjerdedel av pasientene gikk ned 16 prosent eller mer. I tillegg ble blodtrykk, blodsukkernivåer, leververdier, kolesterol og livskvalitet betraktelig forbedret.

Lansert i Norge

Yazen ble lansert i Norge i januar, og selskapet er i full gang med å hjelpe nordmenn med å gå ned i vekt med livsstilsendringer og medisinering. Martin Carlsson understreker behovet for tjenesten i Norge, og viser blant annet til Folkehelserapportens kapittel om overvekt og fedme.

– Sannheten er at andelen nordmenn med overvekt eller fedme er høyere enn andelen normalvektige. 23 prosent av mennene og 42 prosent av kvinnene mellom 40 og 49 år har en BMI under 25, som regnes som normalvekt. Resten er enten overvektige eller lider av fedme. Yazen er til for de med en BMI over 30, og eventuelt over 27 dersom vedkommende har komplikasjoner som en følge av overvekt, sier han.

Fikk livet tilbake med medisin og livsstilsendringer

Magdalena Einarsen, pasient hos Yazen og som nå er ansatt som kommunikasjonsrådgiver i selskapet, er et eksempel på hvor effektiv tjenesten er. Hun slanket bort 16 kilo på 16 uker – og går fortsatt ned. Men veien mot et lettere har liv vært krevende. I ung voksen alder slet hun med både spiseforstyrrelser og depresjoner. Løsningen ble langsiktige livsstilsendringer i kombinasjon med slankemedisiner og bokstavelig talt – livsviktig støtte.

– Jeg har på nytt blitt kjent med den aktive, glade, sterke og sunne jenta jeg mistet et sted på veien. Det er viktig å påpeke at medisinen ikke er en mirakelkur. Det kreves fortsatt hardt arbeid og mange endringer. Det medisinen gjør er at å ta seg av det verste, så jeg kan fokusere på den varige livsstilsendringen. Fedme er en kronisk sykdom, like mye psykisk som fysisk. Medisiner kombinert med støtte i form av ernæringseksperter, psykolog, YazenCoach og leger har gitt meg et nytt liv, sier hun.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Christina Waller Sterner, Chief Marketing Officer: press.no@yazen.com

Telefon: +46 767 66 90 67

Om Yazen

Yazen har utviklet en ny og effektiv medisinsk behandling i tråd med de nyeste medisinske anbefalingene, som innebærer bruk av medikamenter og livsstilsråd fra leger, psykologer, dietister, spesielt opplærte YazenCoacher og medisinsk utdannede personlige trenere for kontinuerlig behandling med regelmessige oppfølginger. Tjenesten retter seg mot de som er overvektige, det vil si med en BMI over 30, eller med en BMI over 27 og komplikasjoner forårsaket av overvekt. Gjennomsnittlig BMI for Yazens pasienter ved behandlingsstart er 34. For mer informasjon, besøk www.yazen.no.