2500 prosent vekst på ett år for ny digital tjeneste for vektreduksjon

Report this content

Den digitale helsetjenesten Yazen, som ble lansert på det norske markedet i januar, har på litt over ett år hatt en vekst på nesten 2500 prosent. I 2022 var omsetningen på 2,2 millioner, mens den i fjor var på hele 56 millioner. I 2024 satses det på trippel vekst.

Siden lanseringen i 2022, har Yazen bidratt til at mer enn 12.000 pasienter til sammen har gått ned mer enn 120 tonn i vekt. Et resultat som er oppnådd via veiledede livsstilsendringer og moderne medisin.

– Vi har hatt en eventyrlig vekst siden selskapet ble lansert, og vi sikter enda høyere for inneværende år. Målet er mer enn tredobling, og foreløpige tall tyder på at er oppnåelig. Ikke minst har vi nå etablert oss i flere land, hvor Norge er å anse som et nøkkelmarked, sier Fredrik Meurling som er administrerende direktør og medgründer i Yazen.

Kombinerer moderne medisin med varige livsstilsendringer

Yazen sin unike tilnærming til vektreduksjon kombinerer moderne medisin med personlig veiledning fra et team bestående av leger, psykologer, ernæringsfysiologer, personlige trenere og Yazen-coacher. Det som først og fremst skiller selskapet fra dets konkurrenter, er Yazen sin unike modell der bruken av moderne og effektive legemidler kombineres med langsiktige livsstilsendringer.

– I løpet av ett år, er gjennomsnittlig vekttap på ni prosent ved kun bruk av medisiner. Vi ser hos våre pasienter at tilsvarende tall er på 16 prosent når medisin kombineres med varige livsstilsendringer. Behandlingen begynner med en detaljert medisinsk evaluering, inkludert blodprøver og en legevurdering, sier Fredrik Meurling.

– Deretter følger en skreddersydd behandlingsplan som inkluderer bruken av semaglutid, liraglutid og dulaglutid. Det er også viktig å påpeke at det med vår modell kreves en mindre dose medisindose sammenlignet med det å kun bruke medisinen uten oppfølging, legger han til.

Et omfattende helseproblem

Yazen er en tjeneste for de med BMI over 30, eller for de med over 27 og fedmerelaterte sykdommer. Meurling poengterer at fedme er et omfattende helseproblem. Rundt hver femte svenske har en kroppsmasseindeks på over 30, og at det i fjor ble gjennomført 5000 fedmeoperasjoner i landet. I Norge viser Tromsøundersøkelsen og Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT) at de fleste voksne nordmenn er overvektige.

– I Norge rapporterer 23 prosent av mennene og 42 prosent av kvinnene at de har kroppsmasseindeks under 25 som regnes som normalvektig. Fedme er en verdensomspennende utfordring som påvirker enkeltindividet fysisk og psykisk, samtidig som det er et enormt miljøproblem, sier Meurling.

Helsegjennomgang med kvalifisert helsepersonell

Enkelt forklart fungerer Yazen ved at du som pasient logger deg inn med BankId for en helsegjennomgang med kvalifisert helsepersonell. Deretter tas en blodprøve. Når svarene er klare, og om du er egnet for behandling, får du et skreddersydd behandlingsopplegg. Som pasient betaler du et månedsabonnement, mens du må ta kostnaden for medisin selv da den ikke er på blå resept i Norge.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Petter Gjelsnes, pressekontakt for Yazen i Norge, petter@ginfo.no

Telefon: +47 930 87 827

Christina Waller Sterner, Chief Marketing Officer: press.no@yazen.com

Telefon: +46 767 66 90 67

Om Yazen

Yazen har utviklet en ny og effektiv medisinsk behandling i tråd med de nyeste medisinske anbefalingene, som innebærer bruk av medikamenter og livsstilsråd fra leger, psykologer, dietister, spesielt opplærte YazenCoacher og medisinsk utdannede personlige trenere for kontinuerlig behandling med regelmessige oppfølginger. Tjenesten retter seg mot de som er overvektige, det vil si med en BMI over 30, eller med en BMI over 27 og komplikasjoner forårsaket av overvekt. Gjennomsnittlig BMI for Yazens pasienter ved behandlingsstart er 34.