Svensk selskap skal få nordmenn ned i vekt

Report this content

Den svenske digitale helsetjeneste Yazen, kjent for sin innovative tilnærming til vektreduksjon, lanseres nå i Norge. I Sverige har Yazen allerede bidratt til et samlet vekttap på 80 tonn blant sine mer enn 9500 kunder.

Martin Carlsson, endokrinologi- og diabologispesialist, samt grunnlegger av Yazen, understreker behovet for tjenesten i Norge. Han viser blant annet til Folkehelserapportens kapittel om overvekt og fedme.

– Sannheten er at andelen nordmenn med overvekt eller fedme er høyere enn andelen normalvektige. 23 prosent av mennene og 42 prosent av kvinnene mellom 40 og 49 år har en BMI under 25, som regnes som normalvektig. Resten er enten overvektige eller lider av fedme. Yazen er til for de med BMI over 30, eventuelt over 27 dersom vedkommende har overvektsrelaterte komplikasjoner, sier han.

Fokus på medisinsk behandling

Yazen sin unike tilnærming til vektreduksjon kombinerer moderne medisin med personlig veiledning fra et behandlingsteam bestående av leger, psykologer, ernæringsfysiologer, personlige trenere og Yazen-coacher. Det som først og fremst skiller Yazen fra sine konkurrenter, er selskapets unike modell der bruken av effektive legemidler kombineres med langsiktige livsstilsendringer.

– I løpet av ett år, er gjennomsnittlig vekttap på 9 prosent ved bruk av kun medisiner. Ved å kombinere medisinering med livsstilsendringer er tilsvarende tall på 16 prosent. Behandlingen hos Yazen begynner med en detaljert medisinsk evaluering, inkludert blodprøver og en legevurdering. Deretter følger en skreddersydd behandlingsplan som inkluderer semaglutid, liraglutid og dulaglutid. Det er også viktig å påpeke at med vår modell kreves en lavere medisindose sammenlignet med å kun bruke medisin for å gå ned i vekt, sier Martin Carlsson.

Fedme – en kronisk sykdom

Det mange ikke vet er at fedme defineres som en kronisk sykdom med høy kroppsfettmasse. Noe som øker risikoen for en rekke andre kroniske sykdommer som diabetes 2, fettleversykdom, høyt blodtrykk, obstruktiv søvnapné, astma, hjerte- og karsykdommer, PCOS og flere kreftsykdommer. Det kan også føre til metabolske forstyrrelser som insulinresistens, som igjen kan forverre helseproblemene.

– I tillegg påvirker ofte fedme den psykiske helsen i form av lavt selvbilde og depresjon. Det påvirker livskvaliteten ved å begrense mobiliteten, redusere utholdenheten og gjøre det vanskelig å gjennomføre dagligdagse aktiviteter. Dette settet med helsemessige konsekvenser gjør fedme til en betydelig helseutfordring og et samfunnsproblem, sier Martin Carlsson.

– Det vi ser blant våre få pasienter som slutter å ta medisinen, er at mange dessverre ender opp akkurat der de var. Det skyldes den enkle grunn at kroppen alltid strever etter å nå sin høyeste vekt. Derfor fungerer ofte ikke tradisjonelle slankemetoder. Heldigvis er det ikke farlig å slutte å ta medisinen, for så å begynne igjen. Det er viktig å påpeke at Yazen alltid bruker den nyeste typen medisinen – såkalte GLP1-analoger. Men det gjøres alltid en individuell vurdering av en lege, sier han videre.

Redusert midjemålet med over 700 meter

Sidens Yazen sin oppstart i begynnelsen av 2022, har selskapets mer enn 9500 pasientene til sammen gått ned mer enn 80 tonn i vekt. Hvilket er synonymt med et midjemål på over 700 meter Hver pasient får via Yazen-appen tilgang til lege, Yazen-coach, personlig trener, kostholdsveileder og psykolog.

– Å kunne foreskrive moderne fedmemedisiner i kombinasjon med livsstilsendringer, har dramatisk endret måten vi behandler fedmepasienter på. Det er et nytt våpen i kampen mot kronisk overvekt. Jeg tør påstå det er medisinsk revolusjon som før første gang kan hjelpe kronisk syke pasienter, sier Martin Carlsson.

Gått ned 34 kilo

Et konkret eksempel er svenske Daniel Küng. Ved hjelp av medisiner, lege, psykolog, kostholdsveileder og personlig trener har han gått ned 34 kilo, og nærmer seg en BMI under 25. Et annet eksempel er svenske Linda Klingberg som har gått ned 12 kilo med samme metode. Flere eksempler er å finne på www.yazen.no.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Christina Waller Sterner, Chief Marketing Officer: press.no@yazen.com, +46 767 66 90 67

Om Yazen

Yazen har utviklet en ny og effektiv medisinsk behandling i tråd med de nyeste medisinske anbefalingene, som innebærer bruk av medikamenter og livsstilsråd fra leger, psykologer, dietister, spesielt opplærte YazenCoacher og medisinsk utdannede personlige trenere for kontinuerlig behandling med regelmessige oppfølginger. Tjenesten retter seg mot de som er overvektige, det vil si med en BMI over 30, eller med en BMI over 27 og komplikasjoner forårsaket av overvekt. Gjennomsnittlig BMI for Yazens pasienter ved behandlingsstart er 34.

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Sannheten er at andelen nordmenn med overvekt eller fedme er høyere enn andelen normalvektige. 23 prosent av mennene og 42 prosent av kvinnene mellom 40 og 49 år har en BMI under 25, som regnes som normalvektig. Resten er enten overvektige eller lider av fedme. Yazen er til for de med BMI over 30, eventuelt over 27 dersom vedkommende har overvektsrelaterte komplikasjoner.