Menn låner mer enn kvinner

Menn låner til bil, kvinner til oppussing. Og rogalendingen låner mest. Det viser Zmarta Groups lånebarometer som for første gang har kartlagt forbrukslån i Norge.

Nær to av tre personer som tar opp forbrukslån er menn, og de låner i gjennomsnitt 121.000 kroner. Det er 30.000 kroner mer enn kvinner som låner i gjennomsnitt 91.000 kroner.

Oppussing står øverst på listen av formål som kvinner søker om forbrukslån til. Nesten annen hvert forbrukslån (48 %) som kvinner tar opp går nettopp til oppussing. Menn har også oppussing som sitt hyppigste låneformål (43 %).

I tillegg tar menn hyppigere opp forbrukslån til bilkjøp. En av fire menn som tar opp forbrukslån bruker det til å kjøpe bil.

I 2015 var gjennomsnittsstørrelsen på nye forbrukslån 110.000 kroner. Det viser et nytt lånebarometer som kartlegger markedet for forbrukslån i Norge. Barometeret er laget av Zmarta Group der blant annet Zmarta, Centum, Finansa og Nordens største låneagent Freedom Finance inngår. Lånebarometeret har kartlagt markedet for forbrukslån gjennom analyser av et titalls tusen utbetalte lån i 2015.

"Det finnes mange forskjellige grunner til at man velger å ta opp forbrukslån, og lånene tas av mennesker med ulike forutsetninger. Med denne rapporten håper vi å bidra med innsikt i nordmenns låneopptak, og gi et mer nyansert bilde av husholdningenes samlede belåningsgrad", sier Björn Lander, Administrerende direktør for Zmarta Group.

Rogalendinger låner mest
Det er også store geografiske forskjeller både i gjennomsnittlig lånebeløp og antall lån, ifølge lånebarometeret. Personer fra Rogaland er de som tar opp høyest forbrukslån, mens personer fra Sogn og Fjordane tar opp lavest lån.

Rogalendinger tar opp et gjennomsnittlig forbrukslån på 136.000 kroner. Det er 24 % høyere enn landsgjennomsnittet og 48 % høyere enn låntakere fra Sogn og Fjordane. Låntakere fra Sogn og Fjordane tar opp kun 92.000 i snitt, og ligger dermed 16 % under landsgjennomsnittet.

"Den største andelen av norske lån er boliglån, men forbrukslån har blitt veldig mye vanligere blant folk. Vi ser det at det tas forbrukslån i alle aldre og inntektsgrupper, men formålet med lånet er forskjellige", sier Björn Lander.

Ved utgangen av 2015 hadde norske husholdninger totalt 84 876 millioner kroner i forbrukslån. Dette er en økning på 12,4 prosent fra 2014 ifølge Finanstilsynets resultatrapport for 2015.

Til dette låner nordmenn:

Formål Andel Gjennomsnittslån
Oppussing 45 % 132 614
Bil 21 % 105 751
Ferie 8 % 53 326
Møbler 7 % 59 694
Tannlege 6 % 40 485
Bedrift 5 % 211 104
Båt 4 % 168 142
Bryllup 2 % 94 111
Operasjon 2 % 66 000

Gjennomsnittlig lånebeløp per fylke:

Fylke Avvik fra lands gjennomsnittet Gjennomsnittslån NOK
ROGALAND 24 % 136139
FINNMARK 20 % 131478
OSLO 20 % 131434
VESTFOLD 9 % 119791
TROMS 5 % 114795
AKERSHUS 2 % 112225
NORDLAND 2 % 112034
NORD-TRØNDELAG 1 % 110687
HORDALAND -2 % 107668
AUST-AGDER -2 % 107517
VEST-AGDER -2 % 107104
BUSKERUD -4 % 105165
OPPLAND -5 % 104189
MØRE OG ROMSDAL -5 % 104171
TELEMARK -8 % 101109
HEDMARK -11 % 97388
ØSTFOLD -13 % 95494
SØR-TRØNDELAG -13 % 95445
SOGN OG FJORDANE -16 % 92098

Les hele lånebarometeret her: https://www.zmarta.no/static/fm/lanebarometeret-2015.pdf

For ytterlige informasjon, vennligst kontakt:
Mattias Hallgrim, CMO, Zmarta Group
+46 709 188 741, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om Zmartas lånebarometer
Zmartas lånebaromteter har som formål å øke forståelsen av markedet for forbrukslån i Norge. Rapporten er unik i sitt slag da den baseres på data fra over titalls tusen utbetalte lån i løpet av 2015. Lånene omfatter ikke såkalte "sms-lån" eller "hurtiglån".