Familiens kjæledegge kan bli en dyr historie

I mange norske familier er sommeren en tid når man bestemmer seg for å skaffe et kjæledyr. Det nye familiemedlemmet kan dog vise seg til å bli et utgiftsjokk. En ny sammenligning, laget av den privatøkonomiske tjenesten Zmarta, viser at valget av kjæledyr kan utgjøre en forskjell på tusentalls kroner – regnet med kostnader for blant annet forsikring, vaksinering og vedlikehold. Alle utlegg som tilkommer gjør hunden overlegent dyrest.

Omtrent hver tredje norsk husholdning har et husdyr, og dyret fyller i mange familier en gitt og viktig rolle. Men husdyrskjøpet kan bli en dyr historie. Den privatøkonomiske tjenesten Zmarta har sammenlignet kostnader for anskaffelse, utstyr, vaksinasjon og forsikring av seks populære kjæledyr: hund, katt, kanin, akvariefisk, hamster og undulat.

Sammenligningen viser at hunden – bare under sitt første år – fort koster over 20.000 kroner. Under hele sin livstid blir alle utlegg for en hund i snitt 160.000 kroner. Akvariefisken, det mest prisgunstige av de sammenlignede husdyrsalternativene, kommer ikke engang opp i tre tusen under hele sin livstid.

”Å kjøpe et kjæledyr er en stor privatøkonomisk beslutning, og det finnes årsak til å tenke etter før man tar avgjørelsen. Foruten pris for anskaffelse tilkommer tilbehør, forsikring og eventuelle vaksinasjoner som tilsammen kan bli en riktig høy kostnad”, sier Mattias Hallgrim, markedsdirektør på Zmarta.

Hunden er overlegent det dyreste husdyret, også når man tar hensyn til den relativt lange livslengden. Akvariefisken er undersøkelsens mest økonomiske valg, fulgt av hamsteren, kaninen og undulaten.

”Kostnaden er langt fra alt i valget av husdyr, men det er en viktig faktor å ta hensyn til. Håpet med denne sammenligningen er at den skal bidra til at flere kan finne et kjæledyr å glede seg over, uten å være nødt til å risikere et utgiftsjokk”, sier Mattias Hallgrim.

Gjennomsnittlig årskostnad

1. Hund, 13 195 kr

2. Katt, 6 613 kr

3. Kanin, 2 307 kr

4. Akvariefisk, 950 kr

5. Undulat, 3 735 kr

6. Hamster, 1 950 kr

Livstidskostnad

1. Hund, 158 340 kr

2. Katt, 99 200 kr

3. Undulat, 37 350 kr

4. Hamster, 5 850 kr

5. Kanin, 16 150 kr

6. Akvariefisk, 2 850 kr

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mattias Hallgrim, CMO (Markedsdirektør), Zmarta Group
+46 70 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om undersøkelsen
Zmarta har under mai 2017 sammenlignet seks av våre vanligste husdyr gjennom å undersøke den årlige kostnaden for mat, utstyr, forsikring og vaksine for respektive dyr. Sammenligningen er blitt satt sammen gjennom informasjonsinnhenting fra offisielle kilder og i forekommende fall basert på dagsaktuell informasjon ved tidspunktet da informasjonen ble innhentet.

Innholdet i sammenligningen er kun forberedt i formål å informere og innebærer ingen forbindelse fra Zmarta kring informasjonens aktualitet fra tid til annen. Vi på Zmarta gjør vårt ytterste for å sikre at det alltid er korrekt og oppdatert informasjon men gir imidlertid ingen, hverken uttrykkelig eller implisitt, garanti for sammenligningens innhold gjeldende korrekthet og/eller fullstendighet. Ingenting i sammenligningen er å tolkes som råd eller oppfordring fra Zmarta til å ta en beslutning ut fra informasjonen. Zmarta forbeholder seg retten til å slette, redigere eller tilføye innhold på hjemmesiden samt å slette sider eller deler av dem uten advarsel dersom vi finner det nødvendig.