Oslo gir deg flest single for kvadratmeterprisen

Gjennomsnittlig boligpris i 2016 i Oslo var på 6 millioner kroner mens snittprisen for landet var på 3,4 millioner[1]. Å investere i bolig er en stor avgjørelse og det er mange faktorer som skal veies inn, som for eksempel balkong, havsutsikt eller ildsted. Sjansene å finne den rette er også basert på hvor man velger å bosette seg. Hvor er egentlig antallet single flest i forhold til pengesummen? Tross landets høyeste kvadratmeterpris viser Zmartas nye singlebyindeks at en kvadratmeter i Oslo gir flest single for pengene.

I undersøkelsen sammenligner Zmarta antallet single i Norges ti største byer med snittprisen for en kvadratmeter i respektive kommune. Tross det høye snittet på 70 200 kroner per kvadratmeter havner Oslo på førsteplass når det kommer til singleutvalg. Andelen singlehusholdninger i Oslo er på 48,3 prosent, hvilket er høyest prosent i landet og blant de høyeste i Europa. Dette gjør Oslo til et prisgunstig valg for den som prioriterer et stort antall single i forhold til sin boliginvestering.

”Når man gjør store valg i livet er det viktig å sette prisen i forhold til prioriteringer. Vi håper at vår nye undersøkelse kan hjelpe dem som er på jakt etter bolig til å vurdere ytterligere en viktig aspekt, og selvsagt øke sjansene for å finne kjærligheten”, sier Mattias Hallgrim, markedsdirektør på Zmarta.

Særlig for spekulanten som vil minimere tilfeldighetens innvirkning på romantikken kan singleutbudet være verdifull informasjon. Tross at Trondheim er Norges tredje største bor der bare halvparten så mange single i forhold til kvadratmeterprisen. Tromsø, Sandnes og Drammen havner dårlig til og får bunnplasseringer når det kommer til antallet single i forhold til boliginvestering.

”Det kan være dyrt å kjøpe bolig, særlig for den som søker i storby og er single. Ifølge vår undersøkelse ser det ut til å være en investeringsmulighet å kjøpe leilighet i Oslo hvis du er single – i hvert fall hvis du vil øke dine sjanser å finne en date”, sier Mattias Hallgrim.

Zmartas singlebyindeks

By Antall single for kvadratmeterprisen
1. Oslo 2,2
2. Bergen 1,39
3. Trondheim 0,98
4. Stavanger 0,63
5. Kristiansand 0,54
6. Fredrikstad 0,45
7. Tromsø 0,33
8. Sandnes 0,30
9. Drammen 0,34
10. Sarpsborg 0,36

Se hele sammenstillingen på zmarta.no/zmartaindeks

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Mattias Hallgrim, CMO (markedsdirektør), Zmarta Group
+46 70 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om undersøkelsen
Undersøkelsen baseres på data hentet fra Eiendom Norge og Statistisk sentralbyrå (SSB). Indeksen er konstruert gjennom å dividere antallet personer boende i singlehusholdninger (aleneboende) med snittkvadratmeterprisen for hver kommune.

[1] Statistisk sentralbyrå (SSB), Boligprisindeksen, 4. kvartal 2016