Granlundin Lean-asiantuntija Jori Reijula nimitettiin Oulun yliopiston dosentiksi

Granlund Consultingin Leaniin ja toiminnalliseen sairaalasuunnitteluun erikoistunut johtava asiantuntija Jori Reijula nimitettiin joulukuussa Oulun yliopiston teknillisen tiedekunnan tuotantotalouden laitoksen dosentiksi. Erikoisosaamisalueena on käyttäjälähtöinen suunnittelu.

Yhteistyötä Oulun yliopiston Lean-osaajien kanssa

Reijulan dosentuurista alettiin keskustella reilu vuosi sitten, ja nimitys astui voimaan joulukuussa 2017.

”Oulu on Lean-ajattelun näkökulmasta kiinnostava kaupunki, ja yliopiston tuotantotalouden laitokselta löytyy vahvoja Lean-osaajia”, Reijula kertoo. ”Dosenttina pidän vierailuluentoja yliopistolla, mutta toimin jatkossakin pääasiassa Granlundin konsulttina. Dosentuurin suurin anti tuleekin olemaan yhteistyö Granlundin ja yliopiston välillä. Lisäksi henkilökohtaisesti tuntuu hyvältä saada omalle osaamiselle validointi. Haluan haastaa itseäni kehittymään ja varmistaa, että asiantuntemukseni säilyy korkealla tasolla tulevinakin vuosina.”

Granlund laajentaa sairaalasuunnitteluosaamistaan

Reijulalla on vahva tutkijatausta, ja hän on tehnyt Lean-ajattelusta ja tuotantotaloudesta post-doc-tutkimusta alan huippuosaajien valmennuksessa UC Berkeleyn yliopistossa Kaliforniassa. Reijulan kokemus täydentääkin hyvin Granlundin sairaalasuunnitteluosaamista.

”Granlundin sairaalasuunnittelua halutaan jatkossa laajentaa entistä kokonaisvaltaisemmaksi, ja uudistamme parhaillaan muun muassa sairaalalaitesuunnittelun konseptia”, Reijula kertoo. ”Uutena palveluna osallistumme jatkossa yhä enemmän myös sairaaloiden toiminnallisuuden suunnitteluun.”

Vahva yhdistelmä kokemusta terveydenhuollosta ja Leanistä

Reijulalle sairaalamaailma on tuttu ja kotoinen ympäristö.

”Sairaaloiden toiminnallisessa suunnittelussa on olennaista, että käyttäjät saadaan osallistettua suunnitteluprosessiin, ja siksi Lean-konsultilla on oltava laaja kokemus myös terveydenhuollosta. Minulle sairaalat ovat tuttu pelikenttä ja tunnen lääkäreiden ja sairaanhoitajien työn. Sairaalasuunnitteluhankkeissa tarvitaankin erityisosaamista.”

Lean-ideologiaa ja tuotantotaloutta yhdistää käyttäjänäkökulman lisäksi prosessiajattelu. Reijulaa kiinnostaakin erityisesti, miten sairaalaorganisaatio saadaan tuottavaksi ja tehokkaaksi.

”Sparraan työssäni sairaalahankkeen osallistujia, kuten tilaajia, suunnittelijoita ja tilojen käyttäjiä, jotta toimintaa uskallettaisiin miettiä uusiksi. Lean-ideologialla voidaan ohjata koko suunnitteluprosessia aina kokouskäytännöistä kilpailutukseen. Yksi osa työtäni onkin allianssiryhmien yhteistoiminnallisuus- ja Lean-valmennus. Äskettäin osallistuin esimerkiksi Kuopion yliopistollisen sairaalan Uusi Sydän -allianssikilpailuryhmien valmentamiseen. Onnistuimme ohjaamaan kilpailutuksen voittoon sekä suunnittelijat että päätoteuttajan.”

Jori Reijula
Johtava asiantuntija, TkT
Granlund Consulting Oy
jori.reijula(a)granlund.fi

Granlund Consulting Oy on kiinteistöliiketoiminnan suunnannäyttäjä, jolla on tietotaito, kokemus ja alan syvä tuntemus. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia kiinteistökonsultoinnin palveluita mukaan lukien kiinteistöomaisuuden hallinnan, kustannusohjauksen, kiinteistöjohtamisen sekä energia- ja ympäristökonsultoinnin palvelut. Yrityksen ytimessä on halu ymmärtää paremmin loppukäyttäjän tarpeita sekä lisätä avoimuutta kiinteistöalalla. Granlund Consulting Oy on osa Granlund-konsernia, joka työllistää noin 800 asiantuntijaa 20 kotimaan ja kahdessa ulkomaan toimipisteessä. www.granlundconsulting.fi

Jori Reijulalla on vahva tutkijatausta, ja hän on tehnyt Lean-ajattelusta ja tuotantotaloudesta post-doc-tutkimusta alan huippuosaajien valmennuksessa UC Berkeleyn yliopistossa Kaliforniassa.

Jori Reijula, Johtava asiantuntija, TkT, Granlund Consulting Oy
Oulu on Lean-ajattelun näkökulmasta kiinnostava kaupunki, ja yliopiston tuotantotalouden laitokselta löytyy vahvoja Lean-osaajia.
Jori Reijula, Johtava asiantuntija, TkT, Granlund Consulting Oy