• Granlund/

Kansainväliset standardit saavuttava konesaliosaaminen vaatii globaalia yhteistyötä

Konesalialan globaalin asiantuntijaorganisaation Uptime Instituten asiantuntijat olivat 13.6. Musiikkitalossa kertomassa kansainvälisistä konesalivaatimuksista. Pohjoismaiden johtava konesalisuunnittelija ja –konsultti Granlund jalkauttaa Uptime Instituten standardeja pohjoismaihin, jotta rakennettavat konesalit saavuttavat kansainväliset vaatimukset.

Konesalien rakentaminen on kasvanut viime vuosina Euroopassa 10 prosentin vuosivauhdilla. Ennusteiden mukaan konesalit kuluttavat vuoteen 2020 mennessä seitsemän prosenttia (7%) kaikesta maailman sähköenergiasta.

– Meidän tulee pohjoismaissa ymmärtää kasvavat kansainväliset vaatimukset konesalien suunnittelussa. Konesaliliiketoiminta on mahdollisuus, jossa emme voi jäädä Suomessa jalkoihin, sillä meillä on täällä valtava potentiaali, toteaa osastojohtaja Jari Innanen Granlundin Mission Critical osastolta.

Päästäkseen mukaan kansainvälisiin tarjouskyselyihin on suomalaisten konesalien kyettävä täyttämään kansainväliset suunnittelun, toteutuksen ja operoinnin vaatimukset. Tämä asettaa myös vaatimuksia suunnittelijoille sekä konesalien käyttäjille.

– Kansainvälisten standardien saavuttaminen onnistuu vain yhteistyön ja koulutuksen avulla. Uptime Instituten tekemät standardit ovat yksi maailmalla eniten käytetyistä vaatimuksista, joita me autamme  asiakkaamme saavuttamaan, Innanen summaa.

Granlundin 25-henkinen Mission Critical –osasto on tehnyt viime vuosina merkittäviä konesaliprojekteja, joiden keskiössä ovat kansainväliset standardit ja energiatehokkuus.

– Laskelmiemme ja analyysiemme mukaan tietokonesalien lämmöntalteenottohankkeet ovat lähtökohtaisesti aina kannattavia. Lämmöntalteenottoon panostaminen voi tuoda jopa miljoonien säästöt sekä konesalitoimijalle että energiayhtiöille. On myytti, että asetettujen standardien mukainen toimivuus huonontaisi konesalin tehokkuutta. Tekemissämme TIER 3 -standardit täyttävissä projekteissa PUE-luku on ollut alle 1,13, Innanen selittää.

PUE (Power Usage Effectiveness) –suhdeluvulla kuvataan konesalien energiatehokkuutta. Luku lasketaan jakamalla konesalin käyttämä kokonaissähköenergia IT-laitteiden käyttämällä sähköenergialla. PUE-luvun teoreettinen minimi on 1.

Jari Innanen
Osastonjohtaja, Konesalit, Mission Critical
jari.innanen@granlund.fi

Uptime Institute on riippumaton konsultointiorganisaatio, joka arvioi konesaleja ympäri maailmaa keskittyen parantamaan konesalien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja luotettavuutta. Lisäksi instituutti kouluttaa asiantuntijoita luotettavien konesalien suunnitteluun, huoltoon ja ylläpitoon. Organisaatio on parhaiten tunnettu koko mailman käsittävästä TIER-sertifioinneistaan.

Granlundin Mission Critical –osasto keskittyy  energiatehokkaiden konesalien suunnittelun ja konsultointiin. Viime vuosina Granlund on ollut mukana merkittävissä konesaliprojekteissa, joissa energiatehokkuus on toiminut suunnittelun kärkenä. Esimerkiksi vuonna 2018 valmistuvassa Soneran konesalissa Helsingissä on suurin konesalien lämmöntalteenottojärjestelmä maailmassa. Kajaanissa sijaitseva CSC:n konesali on maailman energiatehokkain.

Uptime Instituten asiantuntijat olivat Suomessa tiistaina 13.6. kertomassa kansainvälisestä konesalisuunnittelusta seminaarissa Musiikkitalossa.

Jari Innanen, osastojohtaja, Mission Critical, Granlund