• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER JULKAISEE RAPORTIN USEISTA LUPAAVISTA MALMIAIHEISTA TAMPEREEN KULTAVYÖHYKKEELTÄ JA YHTIÖN LIPPULAIVAN SOTKAMON HOPEAKAIVOKSEN LÄHEISYYDESTÄ

Sotkamo Silver:in pääkohde ja lippulaiva on Sotkamon Hopeakaivos; lisäksi yhtiö on hakenut 37 tutkimuslupaa Tipasjärven Vihreäkivivyöhykkeen alueelle, haetut alueet on merkitty kaivosoikeuskarttoihin ja lupapapereita odotetaan. Valtaosa maailmanluokan kulta- ja nikkeliesiintymistä sijaitsevat vastaavilla vihreäkivivyöhykkeillä Australiassa, Kanadassa ja Etelä-Afrikassa.

Lupaavia uusia tutkimuskohteita Tipaksen jaksolla ovat mm. Kokkokorven kultaesiintymä, useat viitteet hopeaesiintymistä (Hiidenkirkko, Hietajärvi), nikkelimalmiaiheet komatiittisiin vulkaniitteihin liittyen, kupari-hopea havainnot Hopeakaivoksen itäpuolella ja laajat kyaniittiesiintymät. Kyaniittiesiintymät kielivät vulkaanisiin purkauksiin liittyvästä voimakkaasta hydrotermisestä muuttumisesta; alueen kulta- ja hopea mineralisaatiot ja -viittee liittyvät näiden hydrotermisesti muuttuneiden vulkaanisten kivien alueisiin. Jalometalliviitteet vulkanismiin liittyvien muuttumisvyöhykkeiden alueilla kertovat alueen korkeasta malmipotentiaalista.

Lupaavin kyaniittiesiintymä tutkittiin yksityiskohtaisesti 1980-luvulla. Rikastuskokeet ja tehdyt tekniset selvitykset osoittivat että esiintymästä pystytään valmistamaan kaupallisia kyaniittituotteita ja lisäksi korkealaatuinen alhaisen rautapitoisuuden omaava kvartsituote.

Laajat kyaniittiesiintymät mahdollistavat kyaniittituotannon suunnittelun tulevaisuudessa.

Tampereen kulta-alue Lounais-Suomessa on ollut pitkään aktiivinen Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) ja useiden malminetsintäyhtiöiden tutkimuskohde. Kaksi aktiivista kultakaivosta (Jokisivu ja Kutema), yksi aiemmin tuotannossa ollut kultakaivos (Haveri) ja yli 20 kairaamalla todettua kultaesiintymää todistavat alueen korkeasta kultapotentiaalista. Useimmat Sotkamo Silverin kahdestatoista kulta-aiheesta on tutkittu varsin pitkälle ja korkeat kultapitoisuudet on varmistettu kairaamalla mikä helpottaa seuraavien tutkimusvaiheiden suunnittelua. Lupaavin kohde on Hopeavuori, jossa parhaat kairauslävistykset ovat 10,5 metriä 20,5 g/t kultaa (Au) ja 17,5 metriä 13,1 g/t kultaa (Au). Hopeavuori-valtaus on haettu ensimmäisenä ja saatu v 2011, muita 11 tutkimuslupaa odotetaan syksyksi 2013.

Heikki Papunen, FT, Turun yliopiston Taloudellisen geologian Emeritus Pofessori on käynyt läpi ja varmentanut raportin “Mineral Properties of Sotkamo Silver” oikeellisuuden. Raporttia on ollut laatimassa FM, geologi Ilkka Tuokko, joka on ollut tekemässä Hopeakaivoksen ja sen lähialueen tutkimuksia jo esiintymän löydön aikoihin. Hän omistaa 16 000 Sotkamo Silver AB:n osaketta ja toimii Sotkamo Silver Oy:n toimitusjohtajana. FT Papusella on pitkä tutkimushistoria Arkeeisen Tipasjärvi-Kuhmo-Suomussalmi vihreäkivivyöhykkeen alueelta ( Papunen et al. 2009). Hän toimi pitkään Kajaani Oy:n malminetsinnän tieteellisenä neuvonantajana, myös Taivaljärven hopeaesiintymän tutkimusten aikana.

Tämän lehdistötiedotteen on laatinut Ilkka Tuokko, FM Geologia &Mineralogia, jolla on AusIMM:in JORC-pätevyys ja joka on Ruotsin ja Suomen kaivosyhdistysten hyväksymä Qualified Person. Hän omistaa 16 000 (0,11%) Sotkamo Silver AB:n osaketta ja toimii Sotkamo Silver Oy:n toimitusjohtajana.

Raportti on noudettavissa yhtiön verkkosivustolla ww.silver.fi.

Tukholma, 12. maaliskuuta.

Timo Lindborg, konserninjohtaja

Sotkamo Silver AB:n liikeideana on hyödyntää mineraaliesiintymiä Pohjoismaissa huomioiden samalla yhteiskunnan ja ympäristön asettamat vaatimukset. Sotkamo Silver omistaa tytäryhtiönsä välityksellä hopeaa ja kultaa sisältäviä malmiesiintymiä Suomessa. Yhtiön tärkein kehityshanke on Hopeakaivos projekti Sotkamossa.

Sotkamo Silver soveltaa SveMin'in & FinnMin'in raportointisääntöjä julkisille kaivos- ja malmitutkimusyhtiöille. Sotkamo Silver raportoi mineraalivaransa ja malmivaransa kansainvälisesti hyväksytyn JORC tai NI 43-101-koodin mukaan. Yhtiö soveltaa International Financial Reporting Standards -järjestelmää (IFRS) Euroopan unionin hyväksymällä tavalla.

Yhtiön kaupankäyntitunnus on SOSI Tukholman NGM-pörssissä ja SOSI1 NASDAQ OMX Helsingissä. ISIN-koodi Sotkamo Silverin osakkeille on SE0001057910 ja merkintäoptioille SE0004635290.

Lue lisää Sotkamo Silveristä verkkosivustolla http://www.sotkamosilver.com tai http://www.silver.fi

Lisätietoja: konserninjohtaja Timo Lindborg +358-40-5083507

Viralliset pörssitiedotukset ovat ruotsin kielellä; käännetyissä versioissa saattaa olla vähäisiä eroja alkuperäisiin