• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER OFFENTLIGGÖR EN RAPPORT OM PROSPEKTERINGSUTSIKT I TAMMERFORS GULDDISTRIKT OCH SITT FLAGGSKEPPSPROJEKT, SILVERGRUVA PROJEKTET

Sotkamo Silvers huvudsakliga mål och flaggskeppsprojekt är Taivaljärvi Silvergruva i Sotkamo. Bolaget har ansökt om 35 inmutningar i Tipasjärvi grönstensbälte, där tillstånd väntas under senare delen av 2013. Arkeiska grönstensbälten är kända för sin världsklass i guld-och nickelförekomster, särskilt i Australien, Kanada och Sydafrika.

De mest lovande nya målen i Tipasjärvi grönstensbälte finns i Kokkokorpi guld-förekomsten, med många silverinnehållande indikationer (Hiidenkirkko, Hietajärvi) och nickelindikationer. Dessa förekommer i samband med komatiter, ultramafiska bergarter, koppar-silver indikationer öster om Silvergruvan och omfattande kyanit innehållande bergarter.

Det största och mest lovande kyanitförekomsten prospekterades i detalj i slutet av 1980-talet. Anriknings och tekniska tester indikerade på att kommersiell kvalitet av kyanit-koncentrat och högkvalitativt kvartskoncentrat med låg järnhalt kan produceras.

De stora kyanit fyndigheter är en god förutsättning för en plan på framtida kyanitproduktion.

Tammerfors gulddistriktet i sydvästra Finland har varit målet för Geologiska Forskningscentralens (GTK) aktiv guldprospektering och för flera andra prospekteringsbolag. Två aktiva guldgruvor (Jokisivu och Kutema), en tidigare producerande guldgruva (Haveri) och mer än 20 borrindikationer på guldförekomster visar på hög potential. De flesta av Sotkamo Silvers guldprospekt befinner sig i framskridet stadium och med bekräftat högt guldvärde, vilket underlättar nästa undersökningssteg. Det mest lovande målet är Hopeavuori, där bästa borr-sektioner är 10,5 meter med 20,5 g/t guld (Au) och 17,5 meter med 13,1 g/t guld (Au). Hopeavuoris utmål erhölls under 2011 och rättigheterna till andra områden förväntas bli beviljade sent under 2013.

Rapporten "Mineral Properties of Sotkamo Silver" har granskats och bekräftats av Heikki Papunen, professor i ekonomisk geologi (emeritus) från Åbo universitet och Ilkka Tuokko, civilingenjör Geologi och Mineralogi, JORC-Kompetent Person enligt AusIMM och Kvalificerad Person enligt SveMin och FAERI. llkka Tuokko äger 16 000 Sotkamo Silver AB-aktier och han är anställd av Sotkamo Silver Oy som VD.

Dr. Papunen har lång forskningserfarenhet från det arkeiska Tipasjärvi-Kuhmo-Suomussalmi grönstenskomplexet (se Papunen et al. 2009). Han deltog också som vetenskaplig rådgivare vid utvecklingsprogrammet i Kajaani Oy under och efter upptäckten av Silvergruvan.

Detta pressmeddelande har sammanställts av Ilkka Tuokko, civilingenjör Geologi och Mineralogi, Kompetent Person vid AusIMM och Kvalificerad Person enligt SveMin och FAERI. Han äger 16 000 (0,11 %) aktier i Sotkamo Silver AB och han är anställd som VD vid Sotkamo Silver Oy.

Rapporten finns tillgänglig på www.silver.fi

Stockholm 2013-03-12

Timo Lindborg, CEO

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruva projektet.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910 och förteckningsoptioner SE0004635290.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tele +46-8-30 49 20.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.