MICHELIN lanserer fem nye dimensjoner i Michelin X Multi-serien

Lastebildekkene Michelin X Multi Z og X Multi D, som ble lansert i 2013 og 2014 for lastebiler opp til 16 tonn, har nå blitt komplettert med fem nye dimensjoner. Michelins omfattende dekkserie er nå tilgjengelig i 14 forskjellige dimensjoner. En uavhengig undersøkelse viser dessuten at Michelins dekkserie beholder sine gode egenskaper også når de er slitt.

For 2015 er nå Michelin X Multi Z (for alle aksler) og Michelin X Multi D (for drivaksler) tilgjengelige i syv dimensjoner hver, med totalt 14 forskjellige dekk:
-       215/75 R 17.5
-       225/75 R 17.5
-       235/75 R 17.5
-       245/70 R 17.5
-       245/70 R 19.5
-       265/70 R 19.5
-       285/70 R 19.5

Sikkerheten bekreftes av den uavhengige organisasjonen TÜV SÜD
Samtidig som dekkseriene Michelin X Multi Z og X Multi D er vesentlig utvidet, avslører Michelin nå resultatet av en sammenlignende test utført av den uavhengige organisasjonen TÜV SÜD. Testene, som ble gjennomført i desember 2014, viser at Michelin X Multi Z og X Multi D utmerker seg sammenlignet med konkurrentene med i snitt 13 meter kortere bremsestrekning på våt og glatt veibane når dekkene er to tredjedeler slitt.

I og med EUs dekkmerking, som kom siste kvartal 2012, er objektiv informasjon nå tilgjengelig om dekkenes ytelser på tre områder: energieffektivitet, bremsestrekning på våt vei, samt lydnivå. Disse testene gjøres kun på nye dekk. Selv om de største dekkmerkene får likeverdige resultater ved bremsing på våt veibane når dekkene er nye, viser resultatet fra studien, som er gjort av TÜV SÜD, at alle dekk slett ikke er like gode når de er slitt.

Michelin, som har kundenes sikkerhet som sin høyeste prioritet, har nå fått bekreftet dekkenes evne til å opprettholde ytelsene sine over tid – også under våte og glatte kjøreforhold.

Andre fordeler med Michelins teknologi
Dekkserien Michelin X Multi tilbyr både sikkerhet og forbedret økonomi for brukerne av mindre lastebiler. Dekkserien kan fås som originalmontering på nye lastebiler og som erstatningsdekk til brukte lastebiler. Markedet for nye lastebiler er 50 000 til 70 000 kjøretøy per år i Europa. Totalt beregnes flåten av mindre lastebiler i Europa til om lag en million kjøretøy.

Fordelene med Michelin X Multi er:
-         De er allsidige på alle veier og under alle værforhold
-         Enkelt å bruke samme dekk året rundt fordi serien er godkjent for vinterbruk, noe som fremgår av markeringen på dekksiden, 3PMSF
-         De oppfyller miljøkravene for kontroll av drivstofforbruk og for å redusere lydnivå. Den eksterne lyden fra Michelin X Multi er 5 dB lavere enn gjennomsnittet for konkurrentene. En reduksjon på 3 dB halverer lydnivået
-         Optimalisering av de totale kostnadene for transportselskapene

Dekkserien Michelin X Multi møter komplekse krav
Dekkserien Michelin X Multi retter seg først og fremst mot brukere som ikke har transport som sin kjernevirksomhet, men som en forlengelse av den. I mange tilfeller handler det om selskap som bare har ett enkelt kjøretøy som leverer på mange forskjellige typer veier, inkludert bykjøring og i forstadsområder.

De krever mye av dekkene sine, og ofte vurderes dekkene etter hvor mange år de kan brukes, og hvorvidt de kan garantere deres behov. De trenger også tryggheten i form av den kunnskapen og ekspertisen som et premiumdekk kan tilby.

Se TÛV SÛD-testen her på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Zx-_s5C1B7g

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)