WiMP når 300 000 betalende brukere

Den norskutviklede musikkstreamingtjenesten WiMP passerer nå 300 000 betalende brukere, etter rask vekst i løpet av våren. Samtidig har 100 000 Canal Digital-kunder allerede begynt å bruke tjenesten.

Antallet brukere av WiMP er dermed tredoblet siden starten av året, da 100 000 brukte WiMP i tre land. Tjenesten nådde 200 000 abonnenter i starten av mai, etter at WiMP også ble lansert i Sverige, og nå har antallet altså økt videre til 300 000.

”Fler og fler oppdager fordelene med WiMP, og den siste måneden er det spesielt i Norge via Canal Digital som vi har sett rask vekst, men også i Sverige og Portugal. I Danmark øker vi trykket i sommer for å hjelpe enda flere danske brukere å få opp øynene for streaming,” sier administrerende direktør i Aspiro Gunnar Sellæg.

WiMP er foreløpig tilgjengelig i fire land; Norge, Sverige, Danmark og Portugal, det siste via en white label tjeneste, og til høsten lanseres tjenesten også på Irland.

I Norge tilbyr Canal Digital 700 000 kunder WiMP inkludert i tv-abonnementet, og tv-distributøren kan i dag melde om høy interesse på kort tid.

I løpet av tre måneder har 100 000 av våre tv-kunder aktivert musikktjenesten, det tilsvarer alle innbyggerne i Drammen og Tønsberg kommune. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger på at vi nå tilbyr et helhetlig tv- og musikktilbud, og gleder oss stort over at så mange har tatt musikktjenesten i bruk på så kort tid , sier Kenneth Tjønndal Pettersen, Informasjonsdirektør i Canal Digital.

WiMP publiserte denne uken også en ny befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat som viser at skandinavisk ungdom er klare for å betale for en musikkstreamingtjeneste, bare tjenesten er god nok. Sverige er det landet som har kommet lengst i utviklingen, tett fulgt av Norge og med Danmark litt etter. For å bidra til en raskere utvikling i Danmark vil Aspiro tilby gratis WiMP til alle danske brukere i sommer.

For mer informasjon kontakt: Kristin Castillo Eldnes, IR- og informasjonssjef Aspiro, tlf. 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com , eller Gunnar Sellæg, administrerende direktør Aspiro, tlf. 901 81 528, gunnar.selleg@aspiro.com

WiMP er en norsk streamingtjenste levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor. WiMP er fri for reklame, og er basert på betaling – for å sikre inntekter også til artister, rettighetshavere og plateselskap. WiMP legger vekt på å ha en aktiv og lokal redaksjon som blant annet produserer anbefalinger og spillelister. Det er også et mål å være best på norsk musikk. WiMP er tilgjengelig i ulike versjoner for datamaskin, mobil, nettbrett og nettverksaradio. Les mer på www.wimp.no