Semcon inleder samarbete med SOS Barnbyar

Semcon har tecknat ett partneravtal med SOS Barnbyar för att stötta organisationens verksamhet i Indien. Semcon kommer under de närmaste två åren att bidra till renovering samt med tjänster till fyra barnbyar i norra respektive södra Indien.

I Bhimtal i norra Indien kommer barnbyn att genomgå en omfattande renovering. Semcons medarbetare på kontoret i Bangalore kommer att leverera tjänster till barnbyarna Bangalore, Tirupati och Puducherry i södra Indien. Dessa tjänster kommer bestå av aktiviteter som till exempel internship vid Semcons kontor i Bangalore samt renoverings- och upprustningsarbete.

Semcon har även initierat en rad olika aktiviteter internt för att sprida information samt väcka engagemang. Semcon har valt två interna ambassadörer som har till uppgift att synliggöra samarbetet för alla medarbetare genom inlägg på vårt intranät, interna föreläsningar och aktiviteter. De interna ambassadörerna kommer även att genomföra en fältresa till Indien senare i höst.

Att Semcon valde SOS Barnbyar som samarbetsorganisation beslutades efter en omröstning bland medarbetarna.

På Semcon vill vi stötta genom konkreta projekt och ha möjlighet att engagera våra medarbetare. Detta kan vi uppnå med samarbetet med SOS Barnbyar. Det känns naturligtvis extra bra att kunna stötta en verksamhet som värnar om att ge barn en trygg och stabil uppväxt. Jag ser fram emot att kunna följa de projekt som vi på Semcon är engagerade i och är övertygad om att vårt bidrag kommer att göra skillnad”, säger Markus Granlund, vd och koncernchef Semcon.

”För SOS Barnbyar är det glädjande att Semcon har valt oss som samarbetsorganisation. Med Semcons bidrag och den stora satsningen på internt engagemang som Semcon gör, kan vi gemensamt förbättra uppväxten för många barn. Vår verksamhet i Indien har funnits i 50 år och behovet är fortfarande stort. Vi ser mycket fram emot samarbetet”, säger Catharina Gehrke, Generalsekreterare SOS Barnbyar Sverige.

För mer information kontakta:

Anders Atterling, Kommunikationschef, Semcon, 0704-472 819

Catharina Gehrke, Generalsekreterare SOS Barnbyar, kontakt via Jessica W Sandberg, PR- och pressansvarig SOS Barnbyar, 0709-792 939

Semcon är en global partner inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingen­jörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,5 miljarder kronor och verksamhet på fler än 45 platser i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Spanien och Ryssland.