Järnvägen har blivit mer attraktiv sedan avregleringen inleddes

Utredningen om järnvägens organisation arrangerade under onsdagen en remisshearing i riksdagen med anledning av utredningens delbetänkande En enkel till framtiden? som presenterades den 2 december. Utredaren Gunnar Alexandersson slår i utredningen fast att omregleringen av den svenska järnvägen bland annat har inneburit att järnvägen har ökat i populäritet och betydelse för resenärer och godsköpare.

-          Utredningen slår fast att järnvägen har blivit både mer effektiv och attraktiv sedan avregleringen inleddes, det är positivt, samtidigt tror vi att många delar av järnvägens organisation kan förbättras och därför är utredningens delbetänkande välkommet i debatten om hur vi formar en effektiv järnväg. Bland annat efterfrågar vi en tydlig strategi för järnvägens utveckling och en övergripande funktion som tar ett sektorsansvar för järnvägen, säger Klas Wåhlberg, ordförande i SWEDTRAIN, branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige.

Utredingen listar en rad förbättringsområden som man önskar utreda vidare i det kommande arbetet, i utredningens fortsatta arbete kommer SWEDTRAIN att lämna förslag på hur man kan förbättra förutsättningarna för järnvägen.

-          Att resa med tåg och att transportera gods och varor på järnvägen har blivit allt populärare, samtidigt har det eftersatta underhållet av järnvägen lett till att infrastrukturen blivit sliten och effekterna av en hårt belastad och dåligt underhållen infrastruktur leder till förseningar och olyckor. För att skapa förutsättningar för att öka resandet och transporterna på järnväg behöver Sverige ta fram en långsiktig strategi för järnvägens utveckling, det handlar om vilka sträckor, hastigheter och teknikval vi ska satsa på och det handlar om att styra transportpolitiken så att den når politiska mål om tillväxt, sysselsättning och klimat, säger Klas Wåhlberg.

SWEDTRAIN:s synpunkter på utredningens delbetänkande i korthet

Marknadsöppningen har gett positiva effekter för resenärer och godstransporter på järnväg

• Järnvägen har ökat i populäritet - den kraftigaste persontrafikutvecklingen i hela Europa
• Ökat utbud av sträckor, avgångar, tjänster för resenärer och godstransportköpare.
• Ökad produktivitet i fordonstillverkning, fordonsunderhåll och även drift av tågen.
• Under perioden har även säkerhet och punktlighet ökat

Långsiktiga förutsättningar skulle göra att järnvägens potential utnyttjas bättre

• En tydlig långsiktig plan för järnvägens utveckling (sträckor, hastigheter, teknikval) som möjliggör satsningar av olika aktörer (stat, region, kommun, operatörer, fastighetsägare)
• En övergripande funktion som tar ”sektorsansvar”