Kommentar från Järnvägsbranschen gällande höghastighetsjärnväg

Med anledning av Trafikverkets beräkningar för höghastighetsjärnväg och uppgradering av stambanor, ger Järnvägsbranschen följande kommentar.

• Höghastighetsjärnvägen behövs mer än någonsin. Det finns ett enormt behov att öka kapaciteten på järnvägen och det kommer inte att vara tillräckligt att uppgradera befintliga stambanor. Stor andel av godstrafiken bör flyttas från väg till järnväg. För att uppnå klimatmål och skapa en samhällsnytta med en stark infrastruktur i form av större arbetsmarknadsregioner, fler bostäder och ökad export, måste vi våga satsa på infrastrukturen i Sverige, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen.

Om Järnvägsbranschen
Järnvägsbranschen utgörs av Föreningen Sveriges järnvägsindustrier (SWEDTRAIN) och Branschföreningen Tågoperatörerna, som samarbetar för att förbättra den svenska järnvägen.

För mer information kontakta Björn Westerberg, vd för Tågoperatörerna och talesperson för Järnvägsbranschen.

Mail Björn.westerberg@tagoperatorerna.se
Mob 073-802 67 11