SWEDTRAIN välkomnar Ministerrådets slutliga godkännande av SHIFT2RAIL-programmet, som innebär en unik storsatsning inom EU på forskning, innovation och demonstrationsprojekt för att stärka järnvägens och järnvägsindustrins konkurrenskraft i Europa. UNIFE har satt stort värde på den svenska regeringens starka stöd för detta program.

- Det är viktigt att svenska järnvägsföretag sätter sig in i SHIFT2RAIL-programmet och tillvaratar alla möjligheter att aktivt medverka i programmets projekt och ta del av EUs forskningsmedel. SWEDTRAIN kommer att bistå sina medlemsföretag med råd och information, säger Staffan Håkanson, ordförande i SWEDTRAINs FoU-grupp.

För mer information klicka här

SWEDTRAIN
c/o Teknikföretagens Branschgrupper AB
magnus.davidsson@tebab.com

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 13 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.