Nu öppnar nomineringen till Green Tenant Award 2015

Från och med den 8 september kan företag som valt att satsa på en hållbar arbetsmiljö nominera sig till Green Tenant Award 2015 och tävla om att bli Sveriges mest hållbara kontorshyresgäst. Pristagaren koras den 23 november på Stockholms Handelskammare.

Hållbara företag presterar bättre. Långsiktiga satsningar på att ta miljömässigt, ekonomiskt och socialt ansvar ökar produktivitet, intäkter och stärker lönsamheten – det konstateras i allt fler studier[1]. Men trots tydliga resultat uppmärksammas företag och organisationer sällan för hållbart engagemang i sin kontorsarbetsmiljö. Därför instiftades 2011 tävlingen Green Tenant Award på initiativ av Tengbom arkitekter och JLL Corporate Solutions (f.d. Nextport).

Green Tenant Award är Sveriges första och enda hållbarhetstävling för kontorshyresgäster och delas ut för fjärde året i rad. Tävlingen uppmärksammar kontorshyresgäster som arbetar aktivt för att utveckla och stimulera en hållbar arbetsmiljö och som strävar mot ett minskat koldioxidavtryck. Syftet är både att lyfta fram företag som gör skillnad, samt att inspirera fler att följa deras exempel.

- Juryn kommer att titta mycket på hur de nominerade arbetar för att åstadkomma en hållbar kontorsmiljö utifrån företagets specifika förutsättningar. Det krävs ett innovativt synsätt för att hållbarhetsanpassa en arbetsplats och vi ser fram emot att ta del av nya idéer och initiativ, säger Anna Denell, juryordförande för Green Tenant Award 2015.

Pristagaren kan utmärka sig inom sex olika kriterier: engagemang, affärsnytta, strategi, kommunikation, kompetensutveckling och medarbetartrivsel. Bland tidigare finalister finns både större aktörer som Google Sverige, Swedbank, Linköpings Universitet och WSP Group, men också mindre företag som exempelvis hållbarhetskonsulterna U&We, pristagare av Green Tenant Award 2014.

Juryn för Green Tenant Award 2015 består av ordförande Anna Denell, hållbarhetschef Vasakronan, Nyamko Sabuni, hållbarhetschef på ÅF, Ellinor Eke, VD U&We samt representanter för JLL och Tengbom.

Tävlingen är öppen för alla kontorshyresgäster i Sverige. Nominering görs på www.greentenantaward.se.

Sista ansökningsdag är fredag den 16 oktober.

För mer information, kontakta:

Tengbom arkitekter
Emelie Mannheimer, Marknads- och kommunikationschef
www.tengbom.se

JLL
Mona Örjansdotter Johansson, Marknadschef
mona.orjansdotter@eu.jll.com
www.jllsweden.se

För pressbilder: http://news.cision.com/se/green-tenant-award

Green Tenant Award är en tävling för kontorshyresgäster i Sverige som utifrån sina egna specifika förutsättningar arbetar aktivt för att utveckla och stimulera en hållbar kontorsarbetsmiljö. Tävlingen lyfter fram företag och organisationer som ser på arbetsmiljön med innovativa ögon och strävar mot ett minskat koldioxidavtryck. Tävlingen instiftades 2011 av Tengbom arkitekter och JLL Corporate Solutions. Läs mer på www.greentenantaward.se.

[1] DN 2015-08-11, SVD 2015-05-24

Tengbom är ett av Nordens äldsta och ledande arkitektkontor. Vår vision är att skapa en innovativ och tidlös arkitektur som är levande med hus och miljöer som människor vill besöka, bo och arbeta i. Tengbom har ca 500 medarbetare fördelade på tolv orter i Sverige och Finland. Tengbom grundades 1906 av Ivar Tengbom, förgrundsgestalt inom svensk arkitektur. Läs mer på www.tengbom.se.

Juryn kommer att titta mycket på hur de nominerade arbetar för att åstadkomma en hållbar kontorsmiljö utifrån företagets specifika förutsättningar. Det krävs ett innovativt synsätt för att hållbarhetsanpassa en arbetsplats och vi ser fram emot att ta del av nya idéer och initiativ.
Anna Denell, hållbarhetschef Vasakronan och juryordförande för Green Tenant Award 2015