Stort firande på Tre Stiftelser vid Internationella dagen för äldre

Igår firades Internationella dagen för äldre på Tre Stiftelsers tre äldreboenden Vegahusen, Otium och Änggårdsbacken. På Vegahusen bjöds det inte bara på lyxig festlunch tillagad av mästerkocken Stefan Karlsson, de äldre fick också möjlighet att gå på tipspromenad och njuta av extra gott till eftermiddagskaffet.

Den festliga trerätterslunchens krämiga räksallad, äppelbräserade fransyska och mjölkchokladcrème blev en stor succé.
– Oh, det var jättegott, sa Ulla-Britt Zackrisson, som är 83 år och en av de boende på Tre Stiftelsers äldreboende Vegahusen.
Hon berättar att internationella dagen för äldre inte bara firades med den goda lunchen, där den äppelbräserade fransyskan stod som huvudrätt, utan hela dagen gick i äpplets tecken. Det hade varit tipspromenad om olika äpplesorter på förmiddagen och vid eftermiddagens fika skulle äpplekaka serveras till kaffet.

Ulla-Britt Zackrisson

Varje dag äter ungefär 150 gäster i Vegahusens matsal. Det är både boende och folk utifrån. För Tre Stiftelser är det viktigt att kunna erbjuda det lilla extra, framförallt till de boende. En festmåltid för att fira Internationella dagen för äldre är bara ett exempel.
– Vi försöker hitta så många tillfällen som möjligt att fira och eftersom de boende här inte så lätt tar sig till krogen, så får vi ta krogen till dem, konstaterar Emil Jacobsson, som är kostchef på Tre Stiftelser.

Riktigt god, som på krogen, ska maten vara, menar Emil Jacobsson, och berättar att de arbetar mycket med säsongens råvaror och äkta ingredienser som smör och grädde. I festlunchen är det till exempel inte bara äpplena som är i säsong utan också svampen som serverades tillsammans med potatisen.
– Det är kökschefen som plockat kantarellerna, berättar han och tillägger:
– Det är viktigt för oss att det vi serverar ska hålla hög kvalitet. Vi sparar inte på det goda och har till exempel alltid hundra liter grädde i kylen.
Ulla-Britt Zackrisson skrattar åt det här med grädden.
– Ja, vi har påpekat att vi kanske får lite mycket grädde ibland, säger hon.

Stefan Karlsson, som är här och lagar festmåltid för fjärde gången på några år, är mycket nöjd denna gång. Trots att lunchtimmen ännu inte är slut har det redan varit många gäster och ätit.
– Jag är helt nöjd med lunchen, men det allra roligaste är att jobba tillsammans med och kunna ge lite ny inspiration till kökspersonalen, som gör ett fantastiskt arbete här varje dag, säger han.

Emil Jacobsson, kostchef, Tre Stiftelser; 031-70 42 670; 0702-31 40 14;
emil.jacobsson@trestiftelser.se
Stefan Karlsson, krögare på SK Mat och Människor;
0708-59 20 02, stefan.karlsson@skmat.se

Fotograf: Katja Ragnstam

Tre Stiftelser
är ett organisatoriskt samlingsnamn för tre äldreboenden i Göteborg; Otium, Vegahusen och Änggårdsbacken. Tre Stiftelser erbjuder bl. a. omvårdnad och boende för äldre i egna lägenheter.
www.trestiftelser.se

Stefan Karlsson
är en av de olika kändiskockar som finns med i kokboken ”Smaker man minns” utgiven av Tre Stiftelser 2008. Han driver idag flera restauranger i Göteborg bl. a. SK Mat & Människor (stjärna i Guide Michelin), TOSO, Mr. P, och Bar Himmel. Listan på framgång kan göras lång. Tidigare drev Stefan Fond Restaurang, även den med stjärna i anrika Guide Michelin. Han har ett förflutet i Kocklandslaget och har arbetat på ett flertal kända krogar i Sverige såsom The Place, La Scala, 28+, Tvåkanten m.fl. Årets Kock var hans titel 1995 och han har varit tv-kock vid ett flertal tillfällen.
www.skmat.se

Vi försöker hitta så många tillfällen som möjligt att fira och eftersom de boende här inte kan ta sig till krogen, så får vi ta krogen till dem
Stefan Karlsson, krögare SK Mat & Människor