WiMP klar för iPad

Musiktjänsten WiMP lansererar idag som första musikstreamingtjänst i Skandinavien en specialversion för Apples läsplatta iPad. Den nya applikationen präglas av WiMPs redaktionella profil och fokus på att upptäcka musik. Applikationen är tillgänglig för nedladdning i AppStore i Sverige och Norge.

WiMP till iPad kan beskrivas vara mitt emellan en dator- och mobilversion. Gränssnittet är anpassat till läsplattan med större skärm än mobilen och har också anpassats för en del andra användarbeteenden än sin syster iPhone. Mer plats har givits redaktionellt innehåll, med exempelvis artistbiografier, spellistor med redaktionella texter och albumrecensioner. Man visar också upp relaterade artister, så att det blir lättare att hitta ny musik.

”WiMP för iPad fokuserar på att ge en ny användarupplevelse med det bästa från dator- och mobilversionen. iPad är en spännande plattform, som är välägnad att inspirera användare att utforska ny musik i en avslappnad miljö, som i soffan, i trädgården eller på resa. Det redaktionella innehållet, att skapa spellistor och offline-läge finns också med när man användar iPad-versionen på språng, säger Per Einar Dybvik i WiMP.

iPad-versionen av WiMP innehåller hela WiMPs musikbibliotek, med över tio miljoner licensierade låtar, och hela det redaktionella utbudet med spellistor, albumlistor och sök.

WiMP för iPad som släpps idag är den första musikstreamingtjänsten specialgjord för läsplattan i Skandinavien och det kommer en rad förbättringar i senare versioner, både planerade och än viktigare, förbättringar baserade på användarnas feedback.

WiMP växer snabbt och hade i början av maj 200 000 betalande användare i fyra länder. Just nu pågår utrullningen av WiMP till 700 000 norska Canal Digital-kunder, som får erbjudande om att använda musiktjänsten inkluderat i sitt tv-abonnemang. Imorgon håller WiMP en presskonferens i samband med detta i Oslo.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com, Per Einar Dybvik, chef för WiMP, +47 901 04 317, per.einar.dybvik@aspiro.com.

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, iPad och för Logitech Squeezebox. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press