Alstom leverer det sidste tog til Skånetrafikken

Alstom har nu fremgangsrigt leveret det sidste af de 30 yderligere regionale tog som blev bestilt af Skånetrafikken i begyndelsen af 2015. Skånetrafikkens flåde af Coradia Nordic-tog, mere kende som Pågatoget, udgør nu de 99 køretøjer.

- Med denne levering bekræfter Alstom sin position som Sveriges ledende leverandør af regionale tog. Coradia Nordic- toget har vist sig at være pålidelig og sikker og Skånetrafikken er nu en af de største køretøjs ejere i landet i en fortsat voksende region. Vi er meget glade for at have været deres betroede partner på denne rejse, siger, säger Rob Whyte, VD Alstom Norden.

- Vi er glade for et godt samarbejde med Alstom som køretøjsleverandører af de nye Pågatoge. Vi har nu 99 Pågatoge og er velrustede i mødet med nye kunder og en udvidelse af Pågatogstrafikken, siger Linda Westman, forretningschef, Skånetrafiken.

At køre kollektivt med tog giver et væsentligt mindre miljøaftryk. En rejse mellem Malmø og Helsingborg med Skånetrafikken i stedet for at køre med bil, giver 10 gange mindre koldioxidudslip. Man spare forholdsvis ca 8,5 kg koldioxid per rejse[1].

De Coradia Nordic-tog, som nu leveres til Skånetrafikken består af 4 vogne, er 74 meter lange og har en kapacitet op til 510 passagere. Togene kommer til at køre med en maximal hastighet på 160 km/t. Coradia toget kendetegnes af sikkerhed og ydeevne. Togene er bygget på Alstoms anlæg i Salzgitter i Tyskland.

Siden 2002 er mere end 270 regionale Coradia tog solgt i Sverige, inklusiv SL, Norrtåg, Västtrafik och Östgötatrafiken. Totalt er der solgt mere end 3000 regional tog i Europa og de anvendes i øjeblikket i Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Luxembourg, Holland, Portugal, Spanien, Sverige og Storbritanien.

[1] Afstanden mellem Malmø og Helsingborg er 65 km. Udslipningen fra en gennemsnitlig rejse mellem Malmø og Helsingborg med bil udgør 9500 gram koldioxid, mens en rejse med Skånetrafikken kun slipper 910 gram koldioxid ud (antallet af km som kunden transporteres med i kollektivtrafikken, hvilket indebærer antal rejser multipliceret med den gennemsnitlige rejselængde for den respektive rejsemål) En gennemsnitlig bil i Sverige slipper 146 gram/personkilometer ud (Tallet er baseret på Svenske Transportstyrelsens beregninger). Kilde Skånetrafikkens Sustainability Report 2017.

For yderligere information kontakt
Maria Parent, Communications Director,
Alstom Nordics, tlf: 46 76 807 65 50

Alstom arbejder for at fremme bæredygtig mobilitet, og virksomheden udvikler og sælger systemer, udstyr og tjenester til transportsektoren. Alstom tilbyder en komplet række løsninger (lige fra højhastighedstog til metroer, sporveje og e-busser), passagerløsninger, tilpassede tjenester (vedligeholdelse, modernisering), infrastruktur- og signalløsninger samt digitale mobilitetsløsninger. Alstom er verdensførende inden for integrerede transportsystemer. Virksomheden omsatte for € 7,3 milliarder og modtog bestillinger for € 7,2 milliarder i regnskabsåret 2017/18. Alstom har hovedkontor i Frankrig, er til stede i over 60 lande og har 34.500 medarbejdere. www.alstom.com www.alstom.com/nordics