Alstom skal udruste yderligere 19 ICE-højhastighedstog med ETCS i Tyskland

Alstom har fået en ordre fra Deutsche Bahn AG på at montere yderligere 19 ICE1-højhastighedstog med den nyeste ETCS signalstandard. Monteringsarbejdet, som udgør mere end 10 millioner euro, er planlagt til at blive færdiggjort i september 2021.

Projektet er en opfølgende kontrakt på ICE1-modellen, hvor Alstom allerede har udrustet 39 tog til idriftsættelsen af en højhastighedsbane mellem Berlin og München. Siden åbningen af højhastighedsbanen er passagerantallet mere end fordoblet.

”Vi er begejstrede over, at Deutsche Bahn endnu en gang viser deres tillid til Alstom med denne komplekse retrofit-opgave. Det er endnu et skridt mod at gøre Tyskland klar til digitale jernbaner og garanterer Deutsche Bahn en ensartet flåde, som er fleksibel og klar til at rulle ud,” siger Dr. Joerg Nikutta, Alstoms direktør i Tyskland og Østrig.

Kontrakten inkluderer udvikling, design og produktion af det digitale signalsystem ETCS Level 2 Baseline 3 samt dets installering, forbindelse til eksisterende togkontrolsystemer og ibrugtagelse. Det nye system vil sikre en løbende kommunikation mellem toget og sporet.

Arbejdet vil blive implementeret i samarbejde med flere Alstom lokationer: Berlin, Braunschweig (installationsdesign og projektledelse), Charleroi, Belgien (produktudvikling, validering og montering for ETCS) og Lyon/Villeurbanne, Frankrig (fremstilling af komponenter). Ombygning og idriftsættelsen af togene vil blive gennemført ved ICE-fabrikken i Hamburg-Eidelstedt.

Med 15 års erfaring med at sætte det digitale signalsystem ERTMS Level 2 i drift, er Alstom en global banebryder i sin udvikling og implementering. Med projekter i 30 lande har Alstom installeret knap 40 procent af al ERTMS Level 2 langs de europæiske skinner og udrustet over 8000 tog af 200 forskellige typer med vores Atlas onboard ERTMS-løsning. Altas er en skalerbar løsning, som kan blive tilpasset alle trafiktyper og operationelle behov: passagerer og fragt, højhastighed og bykørsel.

For yderligere information kontakt
Maria Parent, Communications Director,
Alstom Nordics, tlf: 46 76 807 65 50

Alstom viser vejen til en grønnere og smartere mobilitet verden rundt, ved at udvikle og sælge integrerede systemer, der baner vej for et bæredygtigt fundament for fremtidens transport. Alstom tilbyder en række udstyr og serviceydelser, fra højhastighedstog, metroer, sporveje og e-busser til integrerede systemer, skræddersyede løsninger, infrastruktur, signalsystemer og digitale mobilitetsløsninger. I regnskabsåret 2018/2019 omsatte Alstom for € 8,1 milliarder og modtog bestillinger for € 12,1 milliarder. Alstom har hovedkontor i Frankrig, er til stede i over 60 lande og har 36.300 medarbejdere. I Norden har Alstom omkring 450 medarbejdere og har hovedkontor i Stockholm.www.alstom.com www.alstom.com/nordics