Alstom skal udstyre 77 regionaltog i Sverige med ERTMS-styresystemer ombord på togene

Alstom er blevet tildelt en kontrakt af AB Transitio, Region Skåne gennem Skånetrafiken, Region Blekinge, Hallandstrafiken AB og DSB SOV om udstyring af en flåde på 77 X31-regionaltog med togstyresystemet ERTMS installeret i togene (1) og mulighed for at udstyre yderligere 34 tog. Alle tog vil være klar ved udgangen af 2023. Kontrakten beløber sig til 35 millioner euro.

Togene kører i den stadigt voksende Øresundsregion i Sydsverige og Østdanmark.

Alstom installerer en løsning med et integreret dobbelt system, der gør det muligt for togene at køre på ældre linjer i Sverige udstyret med ATC-2-systemet, samtidig med at de også kan køre på linjer, der nyligt er blevet udstyret med ERTMS Level 2-systemet i både Sverige og Danmark. Endvidere er togene udstyret til at køre med det eksisterende ZUB 123-system i Danmark. Det dobbelte systemdesign reducerer det nødvendige hardwareudstyr, da dele af ombordudstyret og hjulfølerne er fælles for begge systemer. Alstom er førende på ERMTS-markedet og leverer i øjeblikket en lignende løsning til mere end 400 tog i Norge. Disse tog forventes afsluttet i løbet af 2026.

”Vi er meget glade for at kunne levere en løsning med ombordudstyr til AB Transitio og deres medejere af togene på Øresundstrafikken. Denne kontrakt er en strategisk sejr for Alstom i Sverige, hvor vores mangeårige internationale erfaring inden for ERTMS nu vil blive anvendt på en stor del af togflåden i det sydlige Sverige," siger Björn Asplund, administrerende direktør for Alstom Sverige.

"For os er en opdateret og moderne togflåde vigtig, da vi ser en stadigt stigende passagerstrøm til en region i konstant vækst. Med et nyt digitalt signalsystem vil togene fortsat levere en meget sikker jernbanetjeneste i Øresundsregionen,” siger Stefan Kallin, administrerende direktør for AB Transitio

Projektet vil blive leveret af Alstom Sverige i samarbejde med Alstom ERTMS-ekspertisecenter i Charleroi i Belgien. Alstom-teamet i København er ansvarlig for installationsdesign og forsyningskæde.

Alstom’s Atlas er ledende på verdensplan inden for ERTMS-udstyr med en andel på 70 % af ombordudstyr i brug på ERTMS Level 2. Frem til i dag har tog i 20 lande kørt mere end 150 millioner kilometer overvåget af Atlas, blandt andet også Deutsche Bahns ICE3-flåde i Tyskland, der for nylig er blevet udstyret med systemerne. Alstom har også leveret den første kommercielle ERTMS Level 3-tjeneste i verden i Tyskland.

(1) Digital togstyring eller signalering kræver optiske, akustiske eller elektroniske signaler, der transmitterer information i jernbanedrift i form af signalbetingelser.

For yderligere information kontakt
Maria Parent, Communications Director,
Alstom Nordics, tlf: 46 76 807 65 50

Alstom viser vejen til en grønnere og smartere mobilitet verden rundt, ved at udvikle og sælge integrerede systemer, der baner vej for et bæredygtigt fundament for fremtidens transport. Alstom tilbyder en række udstyr og serviceydelser, fra højhastighedstog, metroer, sporveje og e-busser til integrerede systemer, skræddersyede løsninger, infrastruktur, signalsystemer og digitale mobilitetsløsninger. I regnskabsåret 2018/2019 omsatte Alstom for € 8,1 milliarder og modtog bestillinger for € 12,1 milliarder. Alstom har hovedkontor i Frankrig, er til stede i over 60 lande og har 36.300 medarbejdere. I Norden har Alstom omkring 450 medarbejdere og har hovedkontor i Stockholm.www.alstom.com www.alstom.com/nordics