RMV’s datterselskab fahma bestiller verdens største flåde af brinttog fra Alstom

-          En kontrakt til en værdi af omkring 500 millioner Euro

-          Alstoms andel udgør 360 millioner Euro

-          Køretøjerne vil erstatte dieseltog på fire regionale togforbindelser i Taunus regionen (Frankfurt), Tyskland, fra 2022

RMV’s datterselskaber fahma udsendte et udbud i Europa på 27 brinttog. Nu er vinderen fundet. Den franske producent Alstom vil levere tog af typen Coradia iLint inden 2022. Udover tog omfatter ordren levering af hydrogen samt vedligeholdelse og reservedele i de næste 25 år. Alstom leverer hydrogen i samarbejde med Infraserv GmbH & Co. Höchst KG, og hydrogentankstationen bliver placeret i Höchst industripark.

”Indkøbet af 27 tog er et fyrtårnsprojekt for brinttransport, som jeg er meget glad for,” udtaler Enak Ferlemann, statssekretær for det tyske Ministerium for Transport og Infrastruktur. ”Den føderale regering støtter denne investering i klimavenlig mobilitet ved at dække de 40 procent ekstra omkostninger, der opstår sammenlignet med dieseldrevne tog, samt ved at yde en proportional støtte til hydrogen-tankstationen. Projektet kan fungere som model for det tyske Transportministerium. Vi håber, at mange andre projekter i Tyskland vil følge dette eksempel.”

Verdens største togflåde, der kører på brint
”På skinnerne i Hesse finder man i dag stadig mange dieseltog, der mangler køreledninger. Brints trækkraft er derfor et hurtigt alternativt til en dyr elektrificering,” siger Tarek Al-Wazir, transportminister i Hesse. ”I Hesse står transport for en tredjedel af udledningen af drivhusgasser. At udlede damp i stedet for dieselsod er derfor en spændende tilgang. Vi vil fortsat aktivt støtte projektet og gøre alt for at sikre, at de nødvendige tilpasninger til jernbaneinfrastrukturen omkring hydrogentanken i Höchst gør hurtige fremskridt.”

”Dette sætter to rekorder: Når de nye tog bliver taget i brug i 2020, vil RMV være det selskab i verden, der har flest brinttog til passagertransport, og derudover er det den største ordre i vores datterselskab fahmas historie,” siger Managing Director i RMV, Prof. Knut Ringat. ”Efter elektriske tog, elbusser og brintbusser tilbyder vi nu vores passagerer en yderligere mulighed for at rejse uden udledning. Denne milepæl gør mig stolt, og det er et stort skridt i retningen mod en mobilitet uden forurening.”

Denne ordre har også stor betydning for Dr. Jörg Nikuta, Managing Director for Alstom i Tyskland og Østrig: ”Vi er meget glade for, at Alstoms udledningsfri Coradia iLint-regionaltog vil blive brugt i Hesse indenfor den nærmeste fremtid, så passagerne fremover kan rejse klimavenligt i Taunus regionen. Denne nye succes kombineret med Coradia iLints tidligere succes, viser, hvordan bæredygtig transport allerede er en realitet.”

De nye brinttog vil erstatte de nuværende dieseltog på følgende linjer: RB11 (Frankfurt-Höchst – Bad Soden), RB12 (Frankfurt – Königstein), RB15 (Frankfurt – Bad Homburg – Brandoberndorf) og RB16 (Friedrichsdort – Friedberg). Den samlede ordres værdi udgør omkring 500 millioner Euro.

Tankning i Höchst industripark
De nye tog vil blive tanket i Höchst Industripark. Dr. Joachim Kreysing, Managing Director for Infrasery Höschst, operatør i Industripark Höchst, er glad for, at området vil spille en vigtig rolle i den videre udvikling af brintteknologien: ”På grund af den eksisterende hydrogeninfrastruktur, er Industripark Höchst den ideelle lokation for en tankningsstation til brinttog. Stationen er et supplement til vores eksisterende tankningsfaciliteterne for busser og lastbiler. Det passer godt ind i vores koncept, hvor vi som en innovativ virksomhed, nu tager yderligere skridt i at udvikle vores energiforsyning med miljøvenlige energiformer.”

For distriktsadministratoren i Hochtaunuskreis, Ulrich Krebs, er brinttogene på Taunus’ tognet et fornuftigt alternativt: ”Ud over at elektrificere S5 til Usingen, har brinttogene flere fordele på de strækninger, der endnu ikke er blevet elektrificeret,” siger Krebs, der også er næstformand for RMV’s bestyrelse. ”Pendlerne nyder godt af mere plads i togene og en væsentlig mere støjsvag rejse, fordi togets motor er mere støjsvag på grund af det elektriske drev. Det er også en fordel for de mennesker, der bor nær skinnerne.”

Verdens første passagertog, der kører på hydrogen
Coradia iLint er verdens første passagertog, der er drevet af brint brændselsceller, der producerer elektrisk trækkraft. Togene er meget støjsvage og er lokalt emissionsfrie, da de kun udleder damp og flydende vand ud i miljøet.

Desuden er denne type tog kendetegnet ved adskillige opfindelser: ren energikonvertering, fleksibel energilagring i batterier samt intelligent styring af trækkraft og energi, kombineret med tilpassede førersystemer. Coradia iLint er specielt udviklet til at køre på ikke-elektrificerede linjer og giver en ren, bæredygtig togdrift, samtidigt med, at der opretholdes en høj ydeevne og er økonomisk for sine kunder.

160 sæder per togvogn
Verdens to første brinttog har kørt med passagerer i Elbe-Weser-området i Niedersachsen siden september 2018. De lokale transportmyndigheder i nedre Sachsen (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG) vil drive 14 Coradia iLint tog på denne linje i 2021. RMV vil derfor være den anden operatør, der omfavner miljøvenlig brintteknologi uden udstødningsgasser ved hjælp af tog fra fahma.

Alle 27 nye brinttog vil være udstyret med omfattende passagerinformationssystemer, såsom skærme med realtidsinformation. Desuden vil der være plads til cykler, kørestole og barnevogne, og det vil også tilbyde passagerne WiFi under deres rejse. De nye tog vil have 160 pladser, så kapaciteten af linjerne i Taunus undernetværket vil blive forøget med op til 40 procent, særligt for pendlertogene i myldertrafikken.

For yderligere information kontakt
Maria Parent, Communications Director,
Alstom Nordics, tlf: 46 76 807 65 50
maria.parent@alstom.com