Ny rapport: Sådan rejser vi i 2030

Hvilken type rejsende er du – en der søger enkelhed eller social kapital? En ny rapport fra Future Foundation beskriver seks typer rejsende, der bliver fremherskende i slutningen af næste årti. Rapporten, der er udarbejdet på opfordring af Amadeus, bygger på interviews med førende fremtidsforskere, rejseeksperter og rejsende over hele verden.

Stockholm, den 29. april 2015 – I 2030 vil mere end 1,8 milliarder mennesker rejse internationalt hvert år. Motivationen bag rejserne og måden,vi rejser på, vil adskille sig markant fra, hvordan det ser ud i dag.

I slutningen af næste årti vil nogle vælge deres rejsemål næsten udelukkende ud fra, hvor "delbare" rejserne er, eller sagt på en anden måde, hvor meget ”kapital” de skaber på sociale medier. Andre rejsende vil kræve total enkelhed og slippe for selv at arrangere deres rejser. Samtidig vokser en anden gruppe rejsende frem, hvor de rejsende udelukkende er ude efter de mest hedonistiske, nydelsesfulde og eftertragtede oplevelser.

Dette er nogle af de prognoser, som præsenteres i Future Traveller Tribes 2030: understanding tomorrow’s traveller – en omfattende, ny rapport der identificerer de forskellige personlighedstyper og segmenter af rejsende som branchen kan forvente sig at møde de næste femten år.

Forskningen, som rapporten bygger på, er gennemført ud fra et psykografisk frem for et demografisk perspektiv og benytter Future Foundations egne forbrugerfokuserede forskning til at identificere de forskellige rejsende:

• Sociale kapitalister udformer deres rejser næsten udelukkende ud fra anbefalinger og anmeldelser på nettet fra lignende rejsende. De vil forvente sig, at de kan booke deres rejser via sociale netværk, men også at de kan bruge disse platforme til at komme med klager og feedback samt forhandle priser.

• Kulturelle purister vil betragte ferien som en mulighed for at fordybe sig i fremmede kulturer – selvom det indebærer en ubekvem oplevelse. For denne gruppe afgøres feriens udbytte af, hvor genuin oplevelsen er.

• Etiske rejsende vil sammensætte deres rejseplaner ud fra moralske overvejelser, fx at mindske CO2-udslippet eller at forbedre andres leveforhold. Gruppen improviserer ofte med hensyn til rejser eller kombinerer dem med frivilligt arbejde.

• Enkelhedsstræberne vil foretrække pakketilbud, hvor de forsøger at slippe for selv at skulle håndtere alt for mange detaljer i forbindelse med rejsen. For denne gruppe er ferien en sjælden mulighed for at kunne forkæle sig selv uden at være nødt til at tænke på det praktiske.

• Møderejsende har et tydeligt formål med rejsen – uanset om det er en forretningsrejse eller en privat rejse. Eftersom denne gruppes tid og budget er begrænset, vil de foretrække tekniske løsninger baserede på smarte algoritmer, der gør rejsen nem og problemfri.

• Belønningsjægerne er kun interesserede i nydelsesfulde rejser. Mange af dem længes efter oplevelser, der giver en følelse af luksus som belønning for deres stressfyldte arbejdsliv. Disse rejsende er sundhedsbevidste, har mange penge og vil være effektive på alle områder.

– Hvis man ser på de seneste femten år, er det svært at undervurdere, hvor langt rejsebranchen er kommet med hensyn til innovation, priser og valgmuligheder for de rejsende, siger Julia Sattel, Senior Vice President Airline IT hos Amadeus. Men når man ser femten år ud i fremtiden – til 2030 – fremgår det alligevel tydeligt, at denne forandring vil accelerere. Derfor er det vigtigt at forstå de nye grupper af rejsende, der nu opstår, og som vil få afgørende betydning for alle leverandører samt købere og sælgere af rejser de nærmeste år. Dette er nødvendigt for at kunne træffe den rigtige investeringsbeslutning i dag samt gøre tingene nemmere og tage hensyn til den stærke tendens og efterspørgsel efter skræddersyede produkter i rejsebranchen.

– Vores forskning viser, at det ikke blot er oplevelserne, som de rejsende efterspørger i 2030, der vil adskille sig fra oplevelserne i dag, men også måden de køber rejser og interagerer med branchen på, vil forandres, siger Nick Chiarelli, Director, Future Foundation. De nærmeste femten år vil stadig flere dele sine rejseoplevelser med andre, og delt indhold får en stadig større indvirkning med hensyn til inspiration og forbrugertrends. I takt med at forbrugere på udviklede markeder nærmer sig en post-materiel æra, ser vi et stigende fokus på selve oplevelsen, men også på etiske spørgsmål – både miljømæssige og sociale – hvilket vil påvirke vores valg og adfærd i forbindelse med vores rejser.

Rapporten kan downloades her.

Adm. direktør, Amadeus Scandinavia

Amadeus er en førende leverandører af avancerede tekniske løsninger til rejsebranchen på verdensplan. Kundegrupper omfatter operatører (flyselskaber, hoteller, jernbaneselskaber, færgeselskaber m.fl.), forhandlere (rejsebureauer og hjemmesider) og købere (virksomheder og erhvervsrejsebureauer).

Amadeus-koncernen beskæftiger ca. 10.000 medarbejdere over hele verden, fordelt på centralkontorer i Madrid (hovedkontor), Nice (udvikling) og Erding (operativ virksomhed) samt 71 lokale organisationer verden over.

Amadeus bygger på en transaktionsbaseret forretningsmodel.

Amadeus er noteret på den spanske aktiebørs under børskoden ”AMS.MC” og indgår i indekset IBEX 35.

For yderligere information om Amadeus, gå ind på www.amadeus.com/sca