Ny teknik skal fjerne de flyrejsendes frustrationer

Bagagehåndtering, sikkerhedskontroller og flyforsinkelser er de mest almindelige årsager til frustration blandt flyrejsende. En ny global rapport, som er udarbejdet på foranledning af Amadeus, undersøger nye teknikker til at løse disse problemer.

Stockholm den 13. april 2011: En ny rapport, Navigating the Airport of Tomorrow af Travel Tech Consulting, undersøger holdningen til den moderne lufthavn og anfører en række teknikker, som i de næste ti år vil kunne fjerne passagernes frustrationer med det mål at forbedre den totale rejseoplevelse.

Rapporten bygger på data fra en global undersøgelse, som er foretaget af JD Power på foranledning af Amadeus. Rapporten viser, at passagerer over hele verden stadig oplever store problemer i lufthavnen, f.eks. ved indtjekning, afhentning og indlevering af bagage samt ved passage af sikkerhedskontroller. Rapporten bygger på svar fra næsten 3.000 rejsende og er udarbejdet for at fremme nytænkning og innovation i rejseindustrien.

Vigtige konklusioner
Forbedret håndtering af flyforsinkelser og bagage
Håndteringen af flyforsinkelser er det område, hvor flest rejsende, 43 procent, ønsker forbedringer. 34 procent mener, at forbedringer omkring bagagehåndteringen er vigtige. Lige så mange har oplevet forsinkelser ved indtjekning eller afhentning og indlevering af bagage.

Nye informationstjenester og selvbetjening
Knap 40 procent af de flyrejsende vil benytte mobiltjenester, som giver informationer i realtid om fly- og bagagestatus samt instruktioner om, hvilken vej passageren skal gå i lufthavnen. En tredjedel ønsker flere alternativer til selvbetjening, herunder mulighed for at købe tillægstjenester via automater i lufthavnen og valgmuligheder med hensyn til selv at tagge sin bagage.

Indtrykket af lufthavnen påvirker opfattelsen af flyselskaberne
En generel konklusion, som kan drages af undersøgelsen, er, at hvis kunderne skal stå i kø i mere end 30 minutter ved indtjekning, forringes deres opfattelse af flyselskabet med 10 procent.

Fremtidsudsigter
Rapporten giver et optimistisk billede af, hvordan særlige teknikker, som er under udvikling, vil kunne løse lufthavnens udfordringer i år 2020:

Indtjekning med et knaptryk og statussporing: Smarte mobiler og tablet-pc’er, som understøtter teknikken NFC (near field communication) gør det muligt at tjekke ind med et knaptryk, forudsat at lufthavnene begynder at bruge NFC-sensorer. Det gør også, at flyselskaberne kan blive mere effektive, da de kan se hvor i lufthavnen passagererne befinder sig.

Permanente bagagemærker: RFID (radio frequency identification) anvendes til at skabe permanente bagagemærker, som genkender passagerens oplysninger og gør det muligt at spore bagagens vej gennem lufthavnen, i flyet og ved udlevering på slutdestinationen. Løsningen giver information i realtid om bagage, som kan bidrage til at mindske problemerne ved flyforsinkelser.

Mobilt servicepersonale med tablet-pc’er: Servicepersonale med tablet-pc’er kan give de rejsende de nødvendige informationer og hjælpe til med indtjekningsprocessen ved spidsbelastninger.

– Selvbetjening og mobilitet er to områder, som der vil være fokus på i morgendagens lufthavn. Inden længe vil alle passagerer være online uden afbrydelser, og da forventer de også kommunikation i realtid, siger Norm Rose hos Travel Tech Consulting, som har udarbejdet rapporten. Så enkel en forbedring som at kunne bekræfte, at passagerens bagage er ombord på flyet, vil kunne minimere frustrationer og forsinkelser betydeligt. Men en forbedring af rejseoplevelsen kræver, at flyselskaberne og lufthavnene investerer i nye systemer, som automatiserer arbejdsmomenter, deler information og kommunikerer proaktivt med passageren.

– Vi synes, at fremtiden ser lys ud for de aktører, som er villige til at samarbejde for at overvinde lufthavnenes udfordringer. Vores prioritet er at bidrage til at forbedre passagerernes rejseoplevelser gennem at levere løsninger, som forbedrer flyselskaberne og lufthavnenes samspil med deres kunder, siger Jesper Söderström, Director Marketing Division hos Amadeus Scandinavia.

Hele rapporten kan downloades på www.amadeus.com/AirportOfTomorrow

Director, Marketing Division,
Amadeus Scandinavia

E-mail: jesper
.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus er den førende transaktionsbehandler og leverandør af avancerede teknologiske løsninger til rejse- og turistindustrien på globalt plan.

Kundegrupperne omfatter rejseleverandører (f.eks. flyselskaber, hoteller, togselskaber, færgeselskaber og lign.), rejsesælgere (rejsebureauer og websteder) og rejsekøbere (virksomheder og individuelle rejsende).

Koncernen driver en transaktionsbaseret forretningsmodel og behandlede i 2010 mere end 850 mia. rejsetransaktioner.

Amadeus har hovedkontorer i Madrid (virksomhedens hovedsæde og marketing), Nice (udvikling) og Erding (drift – databehandlingscenter) og regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsplan leverer Amadeus sine kundetjenester gennem 73 lokale Amadeus-forretningsorganisationer, der dækker 195 lande.

Amadeus er noteret på børserne i Madrid, Barcelona, Bilbao og Valencia og handles under børskoden “AMS.MC”. I 2010 havde virksomheden en omsætning på EUR 2.683 mio. og en EBITDA på EUR 1.015 mio. Amadeus-koncernen beskæftiger mere end 10.270 medarbejdere i hele verden og har 123 nationaliteter repræsenteret på sine hovedkontorer.

For flere informationer, klik ind på www.amadeus.com/sca.