Boozt AB halvårsrapport, 1 januar – 30 juni 2018

Organisk vækst på 44% (40% justeret for valuta) i andet kvartal af 2018 drevet af 43% vækst i Boozt.com og 90% i Booztlet.com. Justeret EBIT margin steg 2,7%-point til 4,9%. For første halvår var organisk vækst 38% og justeret EBIT margin steg 1,5%-point til 2,4%. Forventningen til væksten for 2018 opjusteres til mere end 36% fra tidligere mere end 33%.

SEK millioner Q2, 2018 Q2, 2017  Ændring 1H, 2018 1H, 2017 Ændring
Nettoomsætning 714,7 496,1 44,0% 1 266,6 917,3 38,1%
Bruttoresultat 300,4 220,1 36,5% 516,4 407,2 26,8%
EBIT 34,1 -82,9 n.m. 27,7 -109,1 n.m.
Justerat EBIT 35,0 10,9 221,8% 30,8 8,3 269,4%
Indtjening per aktie (SEK) 0,43 -1,37 1,80 0,23 -1,79 2,02
Organisk vækst, % 44,0% 39,0% 5,1 pp 38,1% 48,7% -10,6 pp
Bruttomargin, % 42,0% 44,4% -2,3 pp 40,8% 44,4% -3,6 pp
EBIT-margin, % 4,8% -16,7% 21,4 pp 2,2% -11,9% 14,0 pp
Justeret EBIT-margin, % 4,9% 2,2% 2,7 pp 2,4% 0,9% 1,5 pp

Adm. direktør Hermann Haraldsson udtaler: ”Som kommunikeret efter Q1 havde vi solidt momentum i den første del af Q2. Dette fastholdt vi gennem kvartalet, hvilket resulterede i en vækst på 44%. Som altid er vores fokus konstant at give den bedst mulige kundeoplevelse og således øge loyaliteten hos vores kunder. Den positive udvikling i vores nøgletal så som kundetilfredshed og ”true frequency” viser, at byggeklodserne for fortsat vækst er på plads.”

”Indtjeningen udviklede sig positivt, da vi fik demonstreret værdien af såvel vores fleksibilitet som skalerbarhed indenfor lagerhåndtering & distribution, marketing samt administration med vel forbedrede operationelle omkostningsprocenter som resultat.Den positive udviking på den operationelle side blev dog delvist udlignet af en lavere bruttomargin. Markedsvilkårene blev sværere mod slutningen af kvartalet på grund af den lange og usædvanligt varme sommer i Norden. Da vi er allergiske over for at opbygge et for stort varelager i sæsonen øgede vi kampagneaktiviteten mod slutningen af Q2, hvilket pressede bruttomarginalen. Dette er fortsat ind i Q3.”

”Baseret på det solide resultat i første halvår og det gode momentum i vores nøgletal er vi komfortable med at øge vores forventning til årets vækst til mere end 36%. Vi ser frem mod en travl afslutning på året med øget fokus på kategorierne beauty, sport og børn samt interessante brandlanceringer som adidas, Reebok og Polarn O. Pyret. Endelig bliver Booztlet også spændende at følge, da vores øgede fokus på netop Booztlet muliggør et større indtog i off-price segmentet.

Forventninger til 2018* 17 august 2018 17 maj 2018
Nettoomsætningsvækst Mere end 36% Mere end 33%
Justeret EBIT-margin Svagt stigende fra 2,4% Svagt stigende fra 2,4%

*forudsat konstante valutaer fra offentliggørelsen af dette og resten af regnskabsåret.

Telefonkonference / audiocast

Boozt’ koncernchef, Hermann Haraldsson og koncernchef, Allan Junge-Jensen, vil præsentere årsrapporten på tirsdag den 17. aug 2018 kl. 09.30 CET på en telefonkonference / audiokast. Præsentationen afholdes på engelsk og vil blive fulgt af en Q&A-session. Spørgsmål kan stilles via telefonkonference eller skriftligt via audiocast.

Præsentationsmaterialet vil være tilgængeligt på Boozt’ hjemmeside.

For yderligere information:

Hermann Haraldsson / CEO / Tel: +45 20 94 03 95 / E-mail: heha@boozt.com

Allan Junge-Jensen / CFO / Tel: +45 41 19 70 60 / E-mail: ajj@boozt.com

Anders Enevoldsen/ Kommunikations- & IR-direktør/ Phone: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com

Disse oplysninger er information som Boozt AB er pligtig til at offentliggøre jf EU's markedsmisbrugsforordning og den svenske værdipapirlov (lagen om värdepappersmarknaden). Oplysningerne er afgivet via ovennævnte kontaktperson og er beregnet til offentliggørelse den 17 august 2018 kl. 08.00 CET.

Boozt er en førende og hastigt voksende teknologivirksomhed, der sælger modetøj online. Boozt omsatte for 2,0 mia. kr. i 2017. Boozt tilbyder sine kunder et moderne udvalg af modemærker, der er relevante for en bred vifte af livsstilsorienterede kunder, hovedsageligt via Boozt.com. Virksomheden er fokuseret på at bruge avanceret, internt udviklet teknologi til at levere den bedst mulige kundeoplevelse. Udover Boozt.com driver firmaet også webshoppen Booztlet.com og detailbutikkerne Booztlet og Beauty af Boozt i Danmark. For mere information, besøg www.booztfashion.com.

Tags:

Citater