Fra skrivebordsdesign til konkrete projekter – deltag i Open Source Wood

Metsä Wood inviterer alle arkitekter og ingeniører til at dele deres innovative designidéer inden for trækonstruktioner. Målet er at dele viden om præfabrikerede elementer og øge anvendelsen af træ i byggeriet. Metsä deler nu egne innovative idéer og udlover 30.000 euro i præmier i løbet af 2017 til enestående designs.

Hvis vi er åbne og deler vores viden, kan vi fremskynde den tekniske udvikling inden for trækonstruktioner takket være et alsidigt netværk af mennesker med forskellige kompetencer”, siger Jussi Björman, Director of Technical Customer Service, Metsä Wood.

Når industrien for modulære trækonstruktioner vokser, vinder alle

Vi er ønsker at samarbejde med arkitekter, der bruger innovative, modulære træelementer, når de designer bygninger – vi giver pionerer inden for trækonstruktioner chancen for at ændre deres design fra en teoretisk idé på skrivebordet til et konkret projekt.

Ved at dele dine innovative idéer og viden med dine kollegaer og andre fageksperter inden for modulære trækonstruktioner rundt omkring i verden kan du skabe dit eget navn på den internationale scene og samtidig nyde godt af råd og vejledning vedrørende dit arbejde fra vores platforms ekspertpanel. Open Source Wood-initiativet giver dig desuden mulighed for at samarbejde effektivt med dine peers – uanset hvor de befinder sig.

Hvorfor deltage?

Vi har spurgt en række fagfolk, hvad de mener om Open Source Wood. Nogle af dem har allerede sendt os deres designs.

“Hvis jeg har lært noget i min tid som underviser, så er det, at gode idéer sjældent kommer ud af den blå luft. Snarere end et pludseligt indfald, så har innovation en tendens til at være et resultat af sammensmeltning og udvikling af idéer og praksis over tid. Det gælder især inden for arkitektur og byggeri. I dag har vi brug for større netværk, så vi kan dele vores idéer og få viden fra andre, der måske har arbejdet med de samme problemstillinger.”

Philip Tidwell, Aalto Universitet, Finland

***

“En industriel tilgang til at bygge med træ er fremtiden: det reducerer CO2-udledningen og brugen af fossile ressourcer og er desuden energibesparende i mange henseender. Metsä Woods Open Source Wood-initiativ viser vejen og understøtter den stigende tendens til at bygge med træ.”

Maarten Van der Breggen, Maskerade Flexible Building System, Holland

***

“Det er vigtigt, at vi deler viden om at bygge med træ, da det er det mest bæredygtige materiale i en tid med tiltagende global opvarmning og naturkatastrofer.”

Johanna Byrne, arkitekt, Irland

***

“[Metsä Woods Open Source Wood-initiativ] er ikke kun profitorienteret, men sigter også efter at løse udfordringerne ved vores individuelle og sociale liv som mennesker samtidig med, at initiativet har betydning for miljøet.”

Mohammad Jamshidi, Saman Agin Engineering Co LTD. Teheran, Iran

Sådan deltager du

Metsä Wood er ved at udvikle en Open Source Wood-platform, hvor fagfolk, der er interesserede i trækonstruktioner, kan dele deres idéer og samarbejde. Platformen lanceres i begyndelsen af 2018.

Inden platformen går live, kan du indsende dit design via en webformular. De designs, der er indsendt senest ved årets udgang, kan deltage i Metsä Wood Awards 2017. Der vil være 30.000 euro i præmier til et eller flere byggeelementer, der bruger Kerto® LVL (lamineret finertømmer) produkter som en vigtig komponent. De andre kriterier er:

Hurtigt: designet skal give mulighed for en hurtigere byggeproces.

Let: designet skal være let.

Grønt: designet skal forbedre bygningens CO2-balance.

Deltag i Open Source Wood-initiativet nu. www.opensourcewood.com

Images: http://databank.metsagroup.com/l/sP66w8wrn-hs

Yderligere oplysninger fås ved at kontakte:

Lau Larsen, Marketing Director, Metsä Wood
+ 45 26127478, lau.larsen@metsagroup.com

www.metsawood.dk

Metsä Wood leverer konkurrencedygtige og miljøvenlige træprodukter til byggeriet, industrien og distributionspartnere. Vi fremstiller produkter af nordisk træ, et bæredygtigt råmateriale af førsteklasses kvalitet. I 2016 havde vi en omsætning på EUR 0,5 milliarder, og vi har mere end 1.500 medarbejdere. Metsä Wood er en del af Metsä Group.

Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest