De næste uger skifter næsten 2 millioner bilister til sommerdæk

De næste uger skifter landets bilejere i stor stil fra vinter- til sommerdæk – til gavn for trafiksikkerheden ude på landets veje. Til de mange, der holder fast i bl.a. FDM’s anbefalinger, er der et par vigtige dækhuskeråd, som både forlænger levetiden på sommerdækkene og sikrer optimalt vejgreb.

På trods af, at omkring 280.000 bilejere kørte gennem en til tider hård vinter på sommerdæk, er det halvårlige dækskifte stadig fast tradition for op mod otte ud af 10 danske bilister. Det viser den seneste dæktælling fra Rådet for Større Dæksikkerhed[1].

Så netop nu og frem til maj skifter hovedparten af bilisterne til sommerdæk. Og ifølge Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark er perioden fra midt i april til midt i maj, hvor temperaturen igen nærmer sig de tocifrede plusgrader, da også helt rigtig til formålet.

- Vi plejer at sige, at når temperaturen kommer stabilt over syv grader, så er det tid til at finde sommerdækkene frem. Så selv om april måned kan byde på lidt af hvert rent vejrmæssigt, er det typisk en måned, hvor vi ser, at temperaturen kravler over 10 plusgrader, siger han og tilføjer:

- Ved den temperatur er sommerdæk klart det bedste valg, fordi gummiet i vinterdækkene bliver blødt i varmen. Det går ud over bremselængden og dækkets stabilitet og dermed din og medtrafikanternes sikkerhed.

Men ikke nok med det. For i takt med, at temperaturen stiger, bliver vinterdæk også slidt langt hurtigere. Derfor er der også en økonomisk slagside i at køre på vinterdæk udenfor vintersæsonen, da det forkorter dækkenes levetid.

I 2023 viste tal fra Dækbranchen, at hele 17 procent af den danske bilpark endnu kørte på vinterdæk så sent som i første uge af juli[2].

Fire huskeråd
For at hjælpe bilisterne har Michelin fire huskeråd, som understreger, hvorfor det er klogt at skifte fra vinter- til sommerdæk, inden termometeret når tocifrede varmegrader.

• Ved 7 plusgrader og derover øges slitage af vinterdæk markant – det koster på bilbudgettet
  • Når temperaturen stiger, følger bremselængden med, hvis man kører på vinterdæk. Når gummiet i vinterdæk bliver blødt i varmen, mister vinterdækket nemlig sine gode bremseegenskaber
  • Bilens styreegenskaber bliver forringet, når varmen blødgør vinterdækkene. På varme dage i forår eller sommer vil en bil, som kører 70 km/t med vinterdæk, have svært ved at klare en undvigemanøvre sikkert.
  • Når forårsvarme blødgør vinterdæk, stiger rullemodstanden og dermed brændstofforbruget. På en varm forårsdag vil et vinterdæk have ca. 15 pct. højere rullemodstand end et gennemsnitligt sommerdæk.

Helårsdæk vinder frem på elbiler

De seneste år er helårsdæk blevet mere populære. De seneste opgørelser fra Rådet for Større Dæksikkerhed viser, at 13 procent af landets mere end 2,5 millioner biler i dag kører på helårsdæk. Ikke mindst blandt de stadig flere elbilister på vejene ser helårsdæk ifølge Claus Chouhan ud til at vinde frem.

- En rundspørge blandt elbilister i Danmark, vi gennemførte i slutningen af 2023, viste, at hele 21 procent af de adspurgte havde valgt helårsdæk til deres elbil. Det er en markant forøgelse i forhold til den generelle udvikling i markedet, der ser ud til at være tæt forbundet med, at elbilister oplever ganske store stigninger på deres dækudgifter, siger han og tilføjer:

- I den sammenhæng er det naturligvis vigtigt at huske på, at helårsdæk stadig er et kompromis mellem et sommer og et vinterdæk – det gælder uanset om du kører en fossilbil eller en elbil. Så vi anbefaler generelt fortsat, at du kører på de optimale dæk for sæsonen uanset hvilket drivmiddel, din bil benytter.

Zoe Axdorph

Press Officer Nordics & UK

zoe.axdorph@michelin.com

news.michelin.se