Kører du elbil? Derfor bør du stadig skifte til vinterdæk

De seneste tal for nybilsalget sætter en tyk streg under den hastige fremvækst for elbiler i Danmark. I september udgjorde elbiler hele 43% af nybilssalget, og der er nu mere end 155.000 elbiler på vejene. Men elbiler er både hurtige og tunge biler. Derfor er det vigtigere end nogensinde at vælge de rigtige dæk til årstiden, påpeger Michelin.

Elbilens store motorkræfter, høje vægt og evne til at opsamle bremseenergi er hård kost for bilens dæk, der bliver udsat for stor belastning. Det stiller nye krav til dækkene. Ikke nok med, at elbilen slider dækkene op til 20 procent hurtigere end en tilsvarende fossilbil. Vægten og accelerationsevnen påvirker også dækkenes evne til at sikre solidt vejgreb – også, når underlaget bliver mere vådt og fedtet i efterår og vinter.

Og netop nu stiller det de mange nye elbilister i Danmark over for et vigtigt, men også lidt underprioriteret valg, fastslår Claus Chouhan, salgsdirektør hos Michelin i Danmark. For præcis som med den traditionelle bil, så er optimal sikkerhed på vejen tæt forbundet med at vælge de rigtige dæk for årstiden.

”Jeg ved godt, at vi i dækbranchen er ude med en god, gammel traver, når vi gentager budskabet om at få vinterdæk på bilen her i efteråret. Men det er fordi, det fortsat er relevant, hvis man vil sin egen og andres sikkerhed,” siger han og fortsætter:

”Selv om elbiler byder på en ny og spændende køreoplevelse og har masser af sikkerhedsudstyr, ophæver elbilen ikke naturlovene. Snarere tværtimod. For i vådt, koldt føre og i decideret vintervejr, vil mange opleve et stærkt nedsat vejgreb, hvis de ikke får skiftet fra sommer- til vinterdæk i god tid”.

FDM har tidligere testet vinter- og sommerdæk ved normalt, dansk vintervejr. Resultaterne viste, at vinterdæk har op til 30 pct. kortere bremselængde på våd vej end sommerdæk. Og er der sne på vejen, er bremselængden op til 44 pct. kortere. Derfor anbefaler Michelin fortsat, at bilisterne altid skifter mellem sommer- og vinterdæk afhængigt af sæsonen.

”Vi plejer at sige, at når gennemsnitstemperaturen hen over døgnet kommer under 7 grader, så bør du have vinterdæk på bilen. Rent metrologisk passer det normalt med, at du bør booke tid til dækskifte fra slutningen af oktober og kort ind i november,” forklarer Claus Chouhan.

Han påpeger også, at bilisterne – uanset om de kører fossilt eller på el - skal huske, at vinterdæk er lovpligtige i flere af vores nabolande.

Fakta om vinterdæk

Vinterdæk er udviklet til at give godt vejgreb, når det er koldt. Hvor sommerdæk bliver hårdere i kulde, bevarer vinterdæk deres elasticitet og blødhed. Derfor er de bedre på kold, våd og snedækket vej. Angivelsen 3PMSF (3 Peak Mountain Snowflake) viser, at dækket opfylder fastsatte krav til trækevne på vinterunderlag.

Michelins huskeråd til dækskiftet:

• Tjek, at dækmønsteret er på den gode side af lovens minimumskrav på 1,6 mm
  • Tjek dækkets alder på dæksiden, fx (0223), som angiver produktionsdato i form af ugenummer og årstal - her uge 2, 2023. Er de fem år eller mere, bør de kontrolleres af en fagmand. Dæk, der er ældre end 10 år, skal udskiftes.
  • Tjek lufttrykket. Korrekt dæktryk sparer brændstof, reducerer slitage og sikrer optimalt vejgreb
  • Er dækket retningsbestemt, viser en pil rulleretningen på den sidevæg, der skal vende udad
  • Husk at løsne hjulmøtrikkerne inden du løfter bilen op
  • Spænd med rigtigt moment – fast, men ikke så fast, at du hopper på skiftenøglen
  • Efterspænd hjulmøtrikker efter 50-100 km kørsel, både hvis du installerede det selv eller hos en forhandler
  • Opbevar dine sommerdæk, som en god flaske vin - liggende, mørkt og ved kølig, stabil temperatur.

Zoe Axdorph

Press Officer Nordics & UK

zoe.axdorph@michelin.com

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 177 lande, har 124.760 medarbejdere i verden og 68 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2021 173 millioner dæk (www.michelin.com).