Stor undersøgelse kortlægger partikelspild fra dæk - Michelin viser vejen frem

En undersøgelse fra den uafhængige tyske testorganisation, ADAC, har kortlagt partikelspild fra godt 100 forskellige dæk på markedet. Over 15.000 kilometers er dækkenes slid blevet beregnet. På tværs af sommerdæk, helårsdæk og vinterdæk har Michelins dæk laveste partikelspild og højeste sikkerhed på både tør og våd vej.

Michelin kommer ud som klar leder i en uafhængig dækundersøgelse, lavet af Europas største bilorganisation, tyske ADAC.

For at afdække miljøpåvirkningen fra forskellige dæk i takt med, at de bliver slidt, har man undersøgt partikelspild fra en lang række dæk på markedet. I en avanceret test over 15.000 kilometers kørsel i by, på landevej og på motorvej er partikelspild i hvert dæk blevet beregnet ud fra bl.a. samlet levetid, holdbarhed i mønsteret og individuelt niveau for partikelspild.

Undersøgelsen omfatter cirka 100 sommer- og vinterdæk i de mest udbredte dimensioner på tværs af forskellige mønstertyper. Og i stort set samtlige dimensioner/mønstre topper Michelin listen over de dæk, der ikke alene præsterer det laveste partikelspild, men også højt niveau i samtlige sikkerhedstests.

Blandt de 15 dækproducenter i undersøgelsen konkluderer ADAC, at Michelin ”er langt foran konkurrenterne” med et partikelspild på bare 90g gummi per 1.000 km (for fire dæk på en bil). Til sammenligning er gennemsnittet i ADAC-undersøgelsen på 120g per 1.000 kilometer. Michelin Cross Climate+ (185/65 R15) er det dæk, der har det laveste partikelspild af alle med kun 58g per 1.000 km.

På baggrund af undersøgelsen konkluderer ADAC bl.a., at “Det er helt afgørende at synliggøre ikke bare, hvordan et dæk performer under forskellige køreforhold, men i særdeleshed også, hvordan dækket påvirker miljøet. Michelin er en af de få dækproducenter, der anerkender dette behov og som direkte har målrettet sin dækudvikling for at imødekomme behovet”.

Michelin Primacy 4

Nye generationer af sommerdæk med ekstrem levetid

Som en de førende dækproducenter har Michelin med sin Performance Made To Last-strategi de seneste år investeret mia. af Euro nye dækteknologier, der optimerer holdbarheden og sikrer gode egenskaber i hele dækkets levetid - helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.

Samtidig har Michelin været fortaler for, at der i EU indføres test af dæk i slidt tilstand, og at bilister, der kører på premium-dæk fra Michelin, trygt kan køre deres dæk helt ned til lovgrænsen - til fordel for både privatøkonomi og miljøet.

De seneste eksempler på Michelins strategiske fokus er de nye generationer af to af de mest populære sommerdæk på markedet. Henholdsvis sportsdækket Michelin Pilot Sport 5 og Michelin Primacy 4+, der er blevet lanceret op til sommersæsonen 2022.

Med Pilot Sport 5 introducerer Michelin et nyt sommerdæk målrettet sportslige og højtydende biler. Dækket er udviklet med fokus på ideel balance mellem sportslige egenskaber og lang holdbarhed. Og i test er Michelin Pilot Sport 5 det mest holdbare sommerdæk i sportskategorien (1).

Med Primacy 4+ har Michelin udviklet et dæk til personbiler og SUV’er, der bl.a. anvender Michelins EverGrip-teknologi for at modvirke mønsterslid og lede vand effektivt væk - også når dækket er slidt. Primacy 4+ har stærke bremseegenskaber på våd vej, både som nyt og som slidt, og test viser, at dækket er blandt de mest holdbare i sin klasse (2).

For mere information, kontakt venligst

Maira Zoeller, PR-ansvarlig, Michelin Europe North, maira.zoeller@michelin.com, +49 152 54698848
Anders Parby, PR-rådgiver Danmark, ap@rubisco.dk, +45 40876845

(1) Test conducted by DEKRA TEST CENTER, on Michelin's request, May-June 2021, on dimension 225/40 ZR18 92Y on VW Golf 8 comparing MICHELIN Pilot Sport 5 (100%) versus BRIDGESTONE Potenza Sport (58,7%); CONTINENTAL PremiumContact 6 (63,7%); GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 5 (78,2%); PIRELLI P Zero PZ4 (SC) (56,2%) competitors. Longevity test run in average real usage (D50) with 11568 km run and extrapolated longevity at 1.6mmResults may vary according to road and weather conditions.

(2) External tests conducted by DEKRA TEST CENTER, on Michelin's request, in July 2021, on dimension 205/55 R16 91V on VW Golf comparing MICHELIN Primacy 4+ (REF km) versus BRIDGESTONE TuranzaT005 (-15 998km); CONTINENTAL PremiumContact 6 (-5 655km); GOODYEAR EfficientGrip Performance 2 (+2093km) competitors. Longevity test run in average real usage (D50) with 12200 km run and extrapolated longevity at 1.6mm. Results may vary according to road and weather conditions.

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 177 lande, har 124.760 medarbejdere i verden og 68 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2021 173 millioner dæk (www.michelin.com).

Hurtige fakta

ADAC undersøgelsen omfatter cirka 100 sommer- og vinterdæk i de mest udbredte dimensioner på tværs af forskellige mønstertyper. I samtlige dimensioner/mønstre topper Michelin listen over de dæk, der ikke alene præsterer det laveste partikelspild, men også højt niveau i samtlige sikkerhedstests.
Tweet dette