Motatos konsoliderede resultater i 2023: Omsætning på over 1 milliard SEK med forbedret cash flow

Den 30. maj 2024 blev års- og bæredygtighedsrapporten for 2023 godkendt af den ordinære generalforsamling. Væksten i løbet af året var på 17%, og skiftet mod lønsomhed har båret frugt. Nedenfor er et sammendrag af årets højdepunkter.

Jan - dec 2023 finansielle nøgletal

·   Koncernens omsætning var på 1043 millioner svenske kroner, en stigning på 17% (23%) sammenlignet med 2022 (889 millioner svenske kroner).

o   Norden: omsætning på 678 (605) millioner svenske kroner

o   DACH: omsætningen på 334 (267) millioner SEK

o   Storbritannien: omsætning på 31 (18) MSEK

·   Koncernens resultat efter finansielle poster udgjorde SEK -374 (-422) mio.

·   Koncernens egenkapitalandel ved årets udgang var 80% (74%).

·   Virksomheden rejste 460 millioner svenske kroner (40 millioner euro) i en investeringsrunde ledet af verdens største cirkulære investor Circularity Capital og støttet af eksisterende aktionærer. Med finansieringsrunden har Motatos rejst over 1,8 milliarder svenske kroner i alt.

Jan - dec 2023 positiv indvirkning

·   Koncernen genanvendte i alt 21.858 (25.761) tons fødevarer og forbrugsvarer, hvilket bidrog til en nettobesparelse på over 19.000 (19.000) tons CO2e. Faldet i antallet af genanvendte tons skyldes primært strengere interne kriterier for klassificering af genbrugte sortimenter.

Udvikling i 2024

·  Indsatser for at gøre det lettere for forbrugerne at vælge reddede fødevarer først, ikke mindst ved at udvikle bedre og mere personlige kundeoplevelser.

· Det tyske lager bliver ombygget og automatiseret, hvilket vil øge ordre profitabiliteten for DACH-regionen betydeligt.

· Fortsat indsats for at forbedre lønsomheden med øget overskud i Sverige og en lønsom nordisk region inden for rækkevidde. Med unit economics, der understøtter lønsomhed, vil lønsomheden stige med øgede mængder.

Kommentarer fra CEO Peter Beckius:

“2023 var et hårdt år, både for forbrugerne, som havde færre penge at bruge, og for e-handel generelt med inflation og øgede omkostninger. Væksten i online-fødevarer gik i stå i Europa, og på nogle markeder, som i Sverige, var væksten negativ. Set i det perspektiv er jeg ekstremt stolt af vores resultater. På dette ret hårde marked er vi, ligesom mange cirkulære koncepter, fortsat med at vokse. I dag er Motatos Europas førende cirkulære e-handel med fødevarer, og selv om vi stadig har et stykke vej til at opnå lønsomhed på koncernniveau, peger udviklingen i den rigtige retning. De ændringer, vi lancerede sidste år, er begyndt at have en effekt. Vi har en klar plan for at nå lønsomhed, og vi vil fortsætte med at arbejde for at få flere til at vælge reddet mad først.”

CEO's kommentarer til udviklingen i:

Norden:

“Vi ser i øjeblikket stigende overskud i Sverige, og et lønsomt Norden er indenfor rækkevidde. Efterspørgslen efter cirkulære fødevarer i Norden er fortsat stærk, og lønsomheden på ordreniveau er god. Med øgede mængder vil lønsomheden fortsætte med at blive forbedret, da vi får en positiv spiral i flere faser. Motatos’ brand er stærkt på vores hjemmemarkeder.”

DACH:

“I februar åbnede vi dørene til vores østrigske e-handel, som udelukkende drives af vores tyske team og sendes fra vores tyske lager. Tyskland fortsætter med at vokse støt. En milepæl i løbet af året var påbegyndelsen af opførelsen af vores tyske automatiserede lager, som vil være i drift ved udgangen af 2024. Automatisering er afgørende for vores langsigtede rentabilitet i DACH-regionen.”

Kilder:

EuroCommerce Retail & Wholesale and McKinsey & Company (2024). Signs of Hope—The State of Grocery Retail 2024: Europe. [online] McKinsey & Company. Available at: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-grocery-europe.

PostNord & HUI Research (2024). E-barometern 2023 Årsrapport . [online] PostNord. Available at: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern.

Hanna Thofelt Lindström
Head of Communications and Impact
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Om Motatos:
Motatos er et online-supermarked, som sælger dagligvarer undtaget køle- og frysevarer. Varesortimentet er produkter, som ellers ville risikere at være blevet smidt ud pga. fejlagtig emballage, overproduktion eller lignende. Motatos begyndte ud fra en viden om, hvor utrolig store mængder mad, der går til spilde indenfor fødevare-sektoren. Og hvor dårligt det er både for miljøet og for tegnebogen. Denne viden er siden omsat til en voksende E-handel, som begyndte i Sverige under navnet Matsmart, og i dag findes på fem europæiske markeder. www.motatos.dk

Tags:

Citater