Motatos vil have flere mennesker til at vælge reddet mad først: Åbner en madspildsbutik midt på Strøget

E-handels- og madredningsvirksomheden Motatos åbner en butik midt på Københavns populære shoppinggade, Strøget. Butikken, som har åbent frem til 8. juni, er fyldt op med mad, der er i fare for at gå til spilde, og skal hjælpe endnu flere danskere med at få øjnene op for reddet mad.

En tredjedel af alle de fødevarer, der produceres i verden, bliver smidt ud eller går til spilde et eller andet sted mellem jord og bord, og de står for omkring 8-10 % af den globale udledning af drivhusgasser.1 Motatos forretningsmodel er baseret på at redde fødevarer og andre forbrugerprodukter, som af forskellige årsager er i fare for at gå til spilde. Det kan være alt fra korte udløbsdatoer, overproduktion, emballagefejl, udgåede produkter eller sæsonvarer. Produkterne bliver købt af Motatos og sælges derefter online til forbrugerne med op til 80 procent rabat.

Siden Motatos åbnede sine e-handel i november 2019, har mere end 100.000 danskere været med til at redde over 3.000 tons fødevarer og forbrugerprodukter, samtidig med, at de har sparet penge på deres fødevareindkøb. Nu tager virksomheden det næste skridt for at inspirere flere til at få øjnene op for reddet mad.

- Mange rynker på næsen af selve tanken om reddet mad og forbinder det primært med rester og mad, som man ikke går at spise. Men det er en opfattelse, som vi ønsker at ændre, eftersom reddet mad er meget mere end det. Med denne pop-up vil vi vise, hvor sjovt, farverigt og frem for alt velsmagende reddet mad kan være. At det så også kan købes til gode priser og godt for jordkloden, gør det endnu bedre, siger Anne Holmstrøm, Marketing Operations Manager hos Motatos.

Pop-up-butikken er opdelt i to dele, hvor halvdelen af butikken består af et showroom, hvor de besøgende kan udforske de forskellige typer produktkategorier, der er tilgængelige i Motatos' e-handel. Den anden halvdel af butikken består af produkter i form af drikkevarer, snacks og is, som kan købes direkte i butikken, og som passer godt til en hyggelig gåtur på Strøget. Udvalget af produkter, som kan købes i butikken, består bl.a. Frugtstænger fra Castus, is fra Sun Lolly, påskeskum fra Carletti og meget mere.

- Påskeskummet i Motatos pop-up er overskud fra påsken og sælges ikke længere i almindelige butikker af den simple grund, at de ikke længere er i sæson. Selv om det ikke længere er påske, fejler produkterne absolut intet, så det ville være ærgerligt at lade dem gå unødigt til spilde. Takket være samarbejdet med Motatos sørger vi for, at påskeskummet får en ny chance og forhåbentlig kan bidrage til en tiltrængt pause efter en lang dag i byen. Samtidig nedsætter vi vores madspild siger Falke Løvsø, marketingchef hos Carletti.

Pop-up-butikken ligger på Frederiksbergsgade 36 på Strøget og er åben mandag til lørdag 10.00 til 17.00 (lukket på søndage og helligdage) frem til 8. Juni.

United Nations Environment Programme (2024). Food Waste Index Report 2024. Think Eat Save: Tracking Progress to Halve Global Food Waste. https://wedocs.unep.org/20.500.11822/45230.

Hanna Thofelt Lindström
Head of Communications and Impact
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Om Motatos:
Motatos er et online-supermarked, som sælger dagligvarer undtaget køle- og frysevarer. Varesortimentet er produkter, som ellers ville risikere at være blevet smidt ud pga. fejlagtig emballage, overproduktion eller lignende. Motatos begyndte ud fra en viden om, hvor utrolig store mængder mad, der går til spilde indenfor fødevare-sektoren. Og hvor dårligt det er både for miljøet og for tegnebogen. Denne viden er siden omsat til en voksende E-handel, som begyndte i Sverige under navnet Matsmart, og i dag findes på fem europæiske markeder. www.motatos.dk

Tags:

Citater

Mange rynker på næsen af selve tanken om reddet mad og forbinder det primært med rester og mad, som man ikke går at spise. Men det er en opfattelse, som vi ønsker at ændre, eftersom reddet mad er meget mere end det. Med denne pop-up vil vi vise, hvor sjovt, farverigt og frem for alt velsmagende reddet mad kan være. At det så også kan købes til gode priser og godt for jordkloden, gør det endnu bedre.
Anne Holmstrøm, Marketing Operations Manager hos Motatos.