De private investorer købte flere aktier i maj måned

Nordnets nøgletal for maj 2021 viser flere danske aktiehandler for private investorer og fortsat flere, der vælger at investere på Nordnets platform.

Ifølge Nordnets månedsstatistik for maj 2021 foretog investeringsplatformens danske kunder 1.051.400 handler i maj måned, hvilket er en stigning på 2 procent sammenlignet med april.

Sigga Nolsøe, kommunikationschef i Nordnet Danmark, udtaler:

• I maj måned holder vi niveauet for antal handler i forhold til april, og har 38 procent flere handler end i maj måned sidste år, men vi ligger noget under den ekstreme handelsaktivitet i 1. kvartal i år, hvilket er naturligt.
  • Vi kan se, at flere kunder har fået mod på at investere, og Nordnets danske kunder øgede deres aktiebeholdning med knap en halv milliard kroner mere i maj 2021.
  • Investeringsinteressen hos danskerne er fortsat betydelig. Nordnet fik 9.000 nye kunder i maj måned, og vi er nu oppe på 285.000 kunder i Danmark.
  • Vi oplever, at de private investorers aktivitet stabiliserer sig på et relativt højt niveau drevet af en stigende aktieinteresse og ikke mindst udsigten til negative renter, så langt investeringsøjet rækker.
  • Det globale fokus på value frem for teknologi og grønne aktier fortsatte i maj måned, og selvom den grønne omstilling fortsætter med uformindsket styrke, har den høje prisfastsættelse givet udfordringer for Vestas og Ørsted. Samtidig har vi set en fremragende dansk regnskabssæson med Mærsk, Demant og Novo Nordisk i top, mens AMBU skuffede og indtog månedens bundplacering.
  • Den udvikling afspejler sig da også i månedens top 10-lister over de aktier, som de private investorer har købt op i, såvel som dem, de har solgt fra. Investorerne har især benyttet lejligheden til at købe op i både Ørsted, Vestas og Ambu, der måske har haft en god kurs. På negativlisten ser vi blandt andet frasalg i Genmab på trods af, at kursen på selskabet rent faktisk har holdt stand i et marked, hvor biotek har det svært.
Top 10 (netto) mest købte aktier: Top 10 (netto) mest solgte aktier:
Vestas Wind Systems A/S Digizuite A/S
Ambu A/S Genmab A/S
Ørsted A/S Kongsberg Automotive
Norwegian Air Shuttle Carvana Co.
Quantafuel cBrain A/S
Trifork Holding AG AstraZeneca PLC
SAS AB NNIT A/S
DSV Panalpina A/S Delivery Hero SE
Novo Nordisk B A/S Valuer Holding A/S
H. Lundbeck A/S Galmed Pharmaceuticals Ltd.

For mere information, kontakt:

Sigga Nolsøe, kommunikationschef Nordnet Danmark
Tel: 31 54 36 51, mail:
sigga.nolsoe@nordnet.dk

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.