Nordnet: Private køber flagskibsaktier

Løvfald, efterår og generelt afkastsvage aktiemarkeder plejer at være sammenfaldende. Det er dog ikke en beskrivelse, som passer på de danske aktiers udvikling og de private investorers ageren i årets første efterårsmåned. Samlet øgede de private investorer beholdningen af danske aktier med 84 mio. Det skyldtes ikke mindst et større indkøb af aktier i A.P. Møller Mærsk og Novo Nordisk. Samtidig solgte de private især ud af beholdningerne i Nordea, Vestas og Pandora.

Genmab i kurshop, ISS i årets laveste og Novo Nordisk tryllebinder
September måned vil blandt andet blive husket for et massivt kurshop i Genmab, Tryg og Pandora. Samtidig blev der i september også sat en ny kedelig bundrekord for ISS, som kom lige under sin børsentres værdi. Novo Nordisk tangerede sin tidligere aktierekord ikke mindst takket være tiltro til, at deres fedmemiddel vil få myndighedernes godkendelse. De private øgede igen deres beholdning af Novo Nordisk-aktier på trods af aktiens markante stigning. ”Investorerne ser med rette op til Novo Nordisk”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet. Sandsynligheden for, at Novo Nordisk ender med at få godkendt deres fedmemiddel, var i høj grad udslagsgivende i september.

Kursfald i overtal
Med ”stemmerne” 11/9 var kursstigningerne blandt de større aktier lige akkurat i overtal. Selv om stigningerne generelt var i overtal, blev der alligevel delt kursmæssige øretæver ud til to af de større aktier. TDC-aktien faldt markant oven på deres strategiskifte og opkøb i Norge, og FLSchmidt fik endnu engang at føle, at investorernes tiltro til, at mineindustrien har ramt ordrebunden, ikke er særlig stor. ”Alligevel øgede de private deres beholdning af begge aktier. Selv om FLSchmidt og nyligt også TDC har leveret skuffende afkast, forbliver de private investeringstro mod blandt andet disse aktier”, siger Per Hansen.

På vej ind i årets normalt bedste kvartal
End ikke den normalt dårlige september måned kunne ødelægge de danske aktiers fremdrift. ”De private investorer går ind i årets normalt bedste aktiekvartal fra oktober-december med stor fortrøstning”, siger Per Hansen. Der skal gå en del galt, før året ikke slutter med endnu en indeksrekord.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg september 2014

Største nettokøb september 2014    Mio. DKK Største nettosalg september 2014 Mio. DKK
A.P. Møller Mærsk 38,1 Nordea 20,1
Novo Nordisk 29,9 Vestas 17,2
William Demant Holding 21,1 Pandora 16,3
TDC 13,2 Coloplast 8,2
GN Store Nord 12,1 Genmab 7,7

Handelsposen rystet
Selv om Vestas som den mest handlede aktie er en noget nær selvfølge, blev handelsposen lettere rystet i september. Kursfaldet i TDC betød øget handelsinteresse i aktien, som krøb op som den aktie, som de private handlede 3. flest gange. Et kursfald på næsten 20 % over det seneste kvartal har vækket investeringsinteressen hos de private. ”Et strategiskifte har været investeringskostbart, men investorerne sætter deres lid til, at der kan blive tale om en ny begyndelse”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler september 2014 Antal handler august 2014
Vestas 27.154 Vestas 37.329
Novo Nordisk 12.387 Pandora 12.315
TDC 6.668 Novo Nordisk 9.818
A.P. Møller Mærsk B 5.933 Novozymes 7.313
Pandora 5.385 A.P. Møller Mærsk B 6.796
FL Schmidt 4.488 Coloplast 6.249
Coloplast 3.889 FL Schmidt 5.537
Danske Bank 3.203 Aab Boldklub 4.943
William Demant Holding 2.988 Carlsberg 3.921
Bavarian 2.869 Danske Bank 3.333

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark

Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 523,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags:

Citater