• Nordnet/

Nordnet runder 400.000 kunder – det har vi lært om danskernes investeringsvaner

Fredag morgen rundede Nordnet 400.000 aktive kunder i Danmark. Det har gjort os til Danmarks største private retail-broker på den Københavnske Fondsbørs - og lært os en masse om danskernes investeringsvaner.

Fredag morgen rundede Nordnet 400.000 aktive kunder. Og det er en stor anerkendelse fra de danske investorer. Derfor er vi dykket ned i vores data for at se, hvad vi har lært om danskernes investeringsvaner.

I Nordnet mener vi, at investering skal være for alle. Derfor er vi også glade for, at vores data viser, at vi er i stand til at tiltrække kunder i alle aldre – og fra hele landet. Det er dog specielt i Region Midtjylland og Region Hovedstaden, vi ser den største tæthed af kunder. I Midtjylland er 4,4% af samtlige mandlige indbyggere kunder hos Nordnet, mens tallet for kvinder er 2%. I Hovedstaden er tallet for mænd 6,1% og 3,7% for kvinder.

Det er også i Region Hovedstaden, vi ser flest kvindelige kunder. Her udgør de 37% af det samlede antal kunder. Til sammenligning er Region Syddanmark den region, hvor vi har færrest kvinder - her udgør de 30%.

Overordnet har vi stadig flest mandlige kunder. De udgør 66% Men vi kan også se, at kvinderne bliver flere og flere. Så sent som i maj måned, var 41% af de nye kunder kvinder – og det er en positiv udvikling.

Når mænd og kvinder handler hos Nordnet, ser vi også tydelige forskelle. Begge køns porteføljer har en overvægt af børshandlede produkter som aktier og ETF’er. Men kvinderne er markant mere tilbøjelige til at handle fonde og investeringsforeninger. 25,3% af kvindernes portefølje er domineret af fonde og investeringsforeninger, hvor tallet for mænd er 16,3%.

Til gengæld er der en større chance for, at vores mandlige kunder har deres penge stående som kontanter, end der er hos de kvindelige kunder.

Kvinderne holder fast
Ser vi på, hvor længe vores kunder har holdt de aktier, der lige nu er en del af deres porteføljer, har en kvindelige kunde i gennemsnit holdt sine aktier i 438 arbejdsdage. For mænd er tallet 418 arbejdsdage. Dykker vi ned i de aktier, der har været en del af deres porteføljer, men som de har solgt, har kvinderne holdt dem i 111 dage– mens mændene sælger dem efter 89 dage.

Når det kommer til, hvor vores kunder handler, danner der sig også et klart billede. Nordnets app er klart mest populær blandt begge køn. Men som kvindelig kunde er man typisk meget loyal overfor enten app eller hjemmeside. Samme tilhørsforhold ser vi ikke hos de mandlige kunder, der gerne bruger både og.

Bæredygtighed er også et større tema hos de kvindelige kunder. Artikel 9-fonde, investeringsforeninger og ETF’er, de såkaldte mørkegrønne eller bæredygtige, finder vi i 2,74% af de kvindelige kunders porteføljer, mens tallet er 2,06% blandt mændene. Når det gælder både artikel 8 og 9, er de en del af 35,95% kvinders porteføljer og 28,84% af de mandliges.

Går op i omkostninger
Vores kunder er også yderst omkostningsbevidste. Blandt de 10 mest populære fonde og investeringsforeninger, er der ikke én, der har en årlig omkostning på over 0,5%. Blandt de 10 mest populære ETF’er er der kun én, der overskrider 0,5% i årlige omkostninger.

Men hvordan ser vores typiske kunde så ud?

Den mandlige kunde hedder Thomas Nielsen. Han er 37 år og bor i Århus C. Hans egenkapital hos Nordnet er 247.000 kroner, der er placeret i otte forskellige værdipapirer - hovedsageligt børshandlede. Han har været kunde siden 2019 og handler via vores app. Han har ikke investeret i bæredygtige værdipapirer.

Den kvindelige kunde hedder Mette Jensen. Hun er 38 år og bor i Nordhavn. Hendes egenkapital er 147.000 kroner, der er placeret i syv forskellige værdipapirer – hovedsageligt børshandlede, men med en andel fonde og investeringsforeninger. Hun har været kunde siden 2020 og handler via vores app. Hun har ikke investeret i bæredygtige værdipapirer.

Et vigtigt skridt i at gøre investering tilgængelig for alle

Med kunde nummer 400.000, kan vi i Nordnet fejre, at vi er kommet et skridt nærmere på vores målsætning. I 2020 oplevede vi en vækst på 75%, og i 2021 var kundetilvæksten på 57%. Og udviklingen fortsætter.

Om udviklingen siger landechef Tine Vestergren Uldal;

”At 400.000 danskere udviser os den tillid, er vi meget beærede over. Det er et skulderklap, som er resultatet af mange års hårdt arbejde. Hårdt arbejde for at forbedre vores eget produkt, men også et hårdt arbejde for at forbedre forholdene for de danske investorer,” siger Tine Vestergren Uldal, landechef i Nordnet Danmark og fortsætter.

"Vi ved også, at tilliden forpligter. Vores kunder er altid i centrum, og derfor fortsætter vi også vores arbejde med at give vores kunder de bedste muligheder for at investere. Hos Nordnet skal vores kunder have adgang til de værktøjer, det kræver for at investere - uanset, om man er erfaren investor, eller køber sin første fond”.

I dag er Nordnet Danmarks største broker for private retail-kunder. Med en markedsandel på 8,26% af handlerne på den Københavnske Fondsbørs, er Nordnets kunder blevet en stor stemme. Renser vi tallene for udenlandske aktører, nærmer markedsandelen sig en tredjedel. Derfor mener vi også, at udviklingen blandt de private investorer stiller nye krav til de danske selskaber.

For de private investorer efterspørger nødvendigvis ikke den samme kommunikation, som de professionelle historisk har gjort. Derfor vil vi fremmedrettet arbejde for, at de børsnoterede selskaber begynder at ændre deres tilgang til, hvordan de kommunikerer til deres investorer.

Det mener vi er en vigtig udvikling for, at investeringer bliver tilgængeligt for alle.

Kundeudvikling i Nordnet

År '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 '14 '15 '16 '17 '18 '19 '20 '21 '22 '23
Antal kunder 269 576 3.153 4.280 5.804 6.959 8.529 11.132 13.832 16.783 20.179 25.751 33.950 49.364 63.285 79.857 96.171 118.034 208.336 328.958 379.869 400.000

For mere data om Nordnets kunder, uddybning af definitioner og kommentarer fra landechef Tine Vestergren Uldal, kontakt:

Jonas Melander Hammer
Kommunikations- og PR-manager, Nordnet Danmark
Tel: 9395 6627, mail: jonas.melander.hammer@nordnet.dk

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.nowww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.