Nordnets kunder startede i købshumør, men tabte noget af gejsten i november

November måned bød på humørsvingninger blandt Nordnets kunder. Totalt set var der flest handelsdage med nettokøb, men på otte af dagene trak de private investorer penge ud af markedet – særligt i forbindelse med, at aktiekurserne faldt. Optimismen var størst i begyndelsen af måneden, mens der sidst på måneden blev trukket penge ud af markedet. I november måned blev der foretaget 812.500 handler mod 713.700 i oktober, hvilket er en stigning på 13,8%.

Handelsaktiviteten i november måned svingede i høj grad i takt med kurserne på aktiemarkedet. Således blev der foretaget 812.500 handler på Nordnets danske platform mod 713.700 i oktober, hvilket er en stigning på 13,8%. Det daglige gennemsnit lå på 36.900 handler mod 34.000 i oktober.

Udsvingene i handelsaktivitet vidnede om, at investorerne fortsat er præget af en vis nervøsitet. Særligt investorer med større formuer har stillet sig mere på sidelinjen, mens de mere almindelige private kunder har søgt mod solide tech-aktier samt Novo Nordisk.

Nordnets kunder er generelt rigtig glade for Novo Nordisk, og der er en grund til, at Novo Nordisk er fast gæst på toppen af vores lister over de mest handlede aktier. Aktien har det nemlig med at give et solidt afkast igen og igen,” siger kommunikationschef Lene Nording-Grooss fra Nordnet.

Købte man aktien for 25 år siden tilbage i 1997 til en kurs på 2,13, ja så har man kunnet nyde en kursstigning på svimlende 41,562 %. Det vil sige, at 1000 kr. er blevet til 415.620 kr. Så intet under, at Novo Nordisk handles flittigt.

I november var det tydeligt, at de private investorer vendte skuden mod den sikre havn, som Novo Nordisk historisk har været. Novo Nordisk var den suverænt mest handlede aktie hos Nordnet i november. Selskabet har netop rundet en markedsværdi på intet mindre end 2.000 mia. kroner og nærmer sig listen over verdens 30 mest værdifulde selskaber. Dermed kan Novo komme i fint selskab med verdenskendte brands som Coca Cola, PepsiCo og Meta (selskabet bag Facebook).

Og apropos Meta, så indtog Meta andenpladsen på listen over mest handlede udenlandske aktier hos Nordnet lige efter Tesla, som konsekvent er en darling blandt kunderne. November har i det hele taget været et kæmpe comeback til tech-aktier, hvor intet mindre end otte ud af de 10 mest omsatte udenlandske aktier hører til blandt techfirmaerne.

”Det er tydeligt, at mange af vores kunder har et godt øje til de tech-aktier, der har mistet rigtig meget i værdi i løbet af det sidste år, og mange forsøger at samle dem op til en god pris. Så må tiden vise, om prisen har været fordelagtig”, siger Lene Nording-Grooss.

Udover tech-aktier og Novo Nordisk fik Teva-aktien også en del opmærksomhed efter meddelelsen om, at Kåre Schultz stopper som topchef næste år. Teva landede således på en 5. plads over de mest omsatte udenlandske aktier i november.

Nordnet forventer fortsat, at markedet svinger i den kommende tid.

Lister over mest omsatte aktier i Danmark og udland i november findes på næste side.

Mest omsatte danske aktier:

Novo Nordisk B A/S

Microsoft
NIO ADR A
EQUINOR

For mere information, kontakt:

Lene Nording-Grooss
lene.nording-grooss@nordnet.dk

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.