Stærkt come back til aktiemarkedet i slutningen af maj

Maj måned var præget af store udsving med massive kursfald i starten af måneden og pæne kursstigninger i takt med det amerikanske rentefald i sidste del af måneden. Særligt sidste uge af måneden bød på et stærkt comeback ikke mindst til de danske aktier.

Trods store udsving på aktiemarkedet var de private investorer fortsat nettokøbere i maj, det vil sige at de købte flere aktier, end de solgte gennem næsten hele måneden. Interessant nok var den eneste dag med nettosalg af aktier den 30. maj, hvor det danske marked steg eksplosivt med ca. 4% efter to lukkedage henover Kr. Himmelfart.

• Den tæt på rekordhøje kursstigning 30. maj fik mange private investorer til at tage gevinster hjem, hvilket er et tydeligt tegn på, at de følger markedet tæt. De store kursudsving og den negative undertone betyder, at handelsaktiviteten fortsat er på et lavere niveau end tidligere, men der købes altså stadig mere, end der sælges, hvilket kan ses som udtryk for, at investorerne har tiltro på markedet på sigt, siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet.

Netto skød Nordnets kunder 0,9 mia. kr. ekstra ind i aktiemarkedet i løbet af maj måned. I alt blev der foretaget 833.100 handler på Nordnets platform i samme periode, hvilket kun er 4,6% højere end i april, hvor der var færre antal handelsdage pga. påsken. Det illustrerer, at mange private investorer fortsat er tilbageholdende i det aktuelle marked.

De overordnede markedstemaer er fortsat olie, tech og de såkaldte ”grønne aktier”, hvilket også afspejler sig tydeligt i de mest omsatte aktier i løbet af måneden. Et af de selskaber, der tiltrak sig mest opmærksomhed, var uden tvivl Bavarian Nordic, hvor omsætningen blandt de danske kunder steg massivt som følge af udbruddet af abekopper.

• Interessen for de enkelte selskaber afspejler, at de private investorer reagerer hurtigt på nyhederne i markedet, og i høj grad er ”med, hvor det sker”. Det kan dog være vanskeligt at forudsige, om ellers positive markedsbegivenheder giver sig udslag i nettokøb eller -salg, da kursstigninger ofte også fører til en vis gevinsthjemtagning – ikke mindst med den nuværende generelt negative markedsstemning, fortæller Anne Buchardt.

En anden væsentlig begivenhed var opkøbsrygterne i GN Store Nord, der også fik handelsinteressen til at eksplodere den 24. maj, hvorefter omsætningen faldt tilbage på, hvad der kan kaldes normalt niveau.

Mest omsatte danske aktier:

• Bavarian
  • Novo
  • Mærsk
  • Vestas
  • Ambu
  • Danske Bank
  • DSV
  • Pandora
  • Ørsted
  • Genmab

Mest omsatte udenlandske aktier:

• Tesla
  • Apple
  • Teva
  • Microsoft
  • Upstart Holdings
  • Amazon
  • Equinor
  • Scatec
  • Nvidia
  • Nio

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.