Dansk fritidstrafik og lastbiler løfter Øresundsbrons resultater

Med et gennemsnit på 18.584 passager pr. dag i januar-juni var trafikken på Øresundsbron næsten på niveau med 2019, som er den sidste sammenlignelige pandemifri periode.

Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev på 647 millioner DKK, hvilket er 176 millioner DKK bedre end samme periode sidste år. Sammenlignet med 2019 er det en stigning på 87 millioner DKK.

– Måned efter måned har den danske fritidstrafik over Øresundsbron været rekordhøj. I første halvdel af året steg den danske fritidstrafik med 20 procent sammenlignet med det seneste højdepunkt i 2019, siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron.

Vejtrafikindtægterne på Øresundsbron steg med 99 millioner DKK til 763 millioner DKK i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år.

– Sveriges svage valutakurs bidrager sandsynligvis til den stærke danske ferietrafik, men oplevelser i lokalområdet er også i høj kurs. Med stigende renter og priser er der mange, som i stedet i større udstrækning ser en værdi i at opleve nabolandet, siger Linus Eriksson.

Godstrafikken stod for gennemsnitligt 1.883 passager om dagen. Det er 13 procent mere end i første halvår af 2019, men et fald på 1,6 procent sammenlignet med sidste år.

– Selvom vi længe har hørt om en afmatning blandt mange aktører i transportsektoren, har godstrafikken over broen fortsat været stærk. Men vi kan se, at de seneste års stærke vækst er bremset lidt op, hvilket nu også er begyndt at mærkes hos os i år, siger Eriksson.

Mens ferietrafikken blandt danske ØresundGO-kunder steg med omkring 20 procent i årets første seks måneder sammenlignet med samme periode i 2019, faldt den svenske ferietrafik med 21 procent. Samlet set faldt fritidstrafikken blandt ØresundGO-kunder med 1,7 procent i samme periode.

Pendler- og erhvervskunder viser nye rejsemønstre med mere hjemmearbejde og flere digitale møder. Pendlertrafikken forblev på et stabilt niveau på omkring 10-15 procent lavere end i samme periode i 2019. Erhvervstrafikken steg dog en smule, sandsynligvis som følge af den stigende genopretning af flytrafikken til og fra Kastrup.

– Taxa- og biludlejningsfirmaer har klart øget deres trafik i løbet af året. Nogle kunder har fordoblet deres trafik sammenlignet med samme periode sidste år. Mens den danske fritidstrafik nyder godt af en billigere svensk krone, ser vi nu et stort potentiale for svensk pendling til Danmark, da lønningerne reelt er steget meget på grund af valutaforskellen, siger Linus Eriksson.

Siden begyndelsen af året er Øresundsforbindelsens grønne passager, altså køretøjer der kører på enten el eller brint, blevet optalt ved at matche betalingsanlæggets teknologi for nummerpladeaflæsning med køretøjsregistre i Sverige og Danmark. I januar 2023 var andelen af grønne passager 7 procent – og den er gradvist steget hver måned til 8,4 procent i juni.

Øresundsbro Konsortiets renteudgifter faldt fra 204 millioner DKK til 136 millioner DKK, primært som følge af faldende inflation i især Danmark. Renteomkostningerne ligger dog fortsat over niveauet fra tidligere år. Driftsomkostningerne steg med 10 millioner DKK sammenlignet med samme periode sidste år.

Årets resultat før værdireguleringer forventes at blive højere end tidligere forventet og over resultatet for 2022. Konsortiet forventer, at resultatet ligger i den øvre del af intervallet 1.100-1.300 millioner DKK.

Hovedposter i perioden (millioner DKK)

Jan-jun

Jan-jun

Udvikling

Indtægter vej

Indtægter jernbane

Øvrige indtægter

Indtægter i alt

1 063

Driftsomkostninger

Andre driftsomkostninger

Afskrivninger

Resultat af primær drift

Finansielle poster

Resultat før værdireguleringer

Værdiregulering, dagsværdieffekt netto*

1 309

Værdiregulering, valutakurseffekt netto*

Periodens resultat

1 827

* Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver værdiansættes til deres markedsværdi med løbende bogføring af værdireguleringen i resultatopgørelsen under finansielle poster. Markedsværdireguleringen påvirker imidlertid ikke virksomhedens tilbagebetalingsevne.

Udvikling af vejtrafikken i 1. halvår 2023

-19,1 %

-4,7 %

Udviklingen i den gennemsnitlige trafik pr. dag fra januar til juni 2023

* Personbiler inkluderer personbiler med påhængsvogn og motorcykler.

** Godstrafik inkluderer alle godstransporter fra 6 meter.

Markedandele indenfor Øresundstrafiken*

Markedsandel i procent

Personbiler

85,5

Godstrafik >6 m.

62,1

Busser

83,8

82,2

* Gælder i perioden 1. april 2022 til 31. marts 2023, hvilket er den seneste periode med aktuelle data.

Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com.

Følg Øresundsbrons Twitter og LinkedIn for nyheder fra broen.