Dansk fritidstrafik och lastbilar lyfter Øresundsbrons resultat

Med i genomsnitt 18 584 passager per dag under januari-juni var Øresundsbrons trafik nästan i nivå med 2019, vilket är den senaste jämförbara pandemifria perioden.

Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 647 miljoner DKK, vilket är 176 miljoner DKK bättre än samma period i fjol. Jämfört med 2019 är det en ökning med 87 miljoner DKK.

– Månad efter månad har dansk fritidstrafik över Øresundsbron varit på rekordhöga nivåer. Under det första halvåret steg danskarnas fritidsresande med 20 procent jämfört med den senast toppnoteringen 2019, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Vägintäkterna på Øresundsbron ökade med 99 miljoner DKK till 763 miljoner DKK under årets första halvår jämfört med samma period i fjol.

– Sveriges svaga kronkurs bidrar sannolikt till den starka danska fritidstrafiken, men upplevelser i närområdet ligger också i tiden. Med stigande räntor och priser är det många som ser värdet i ett att uppleva grannlandet i större utsträckning i stället, säger Linus Eriksson.

Godstrafiken stod för i genomsnitt 1 883 passager per dag. Det är 13 procent mer än det första halvåret 2019, men en nedgång på 1,6 procent jämfört med i fjol.

– Trots att vi länge hört om en avmattning bland många aktörer i transportsektorn har godstrafiken fortsatt varit stark över bron. Men vi ser att de senaste årens starka tillväxt avtagit lite, vilket nu också börjat märkas hos oss i år, säger Eriksson.

Medan fritidstrafiken bland danska ØresundGO-kunder ökade med omkring 20 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period 2019, minskade den svenska fritidstrafiken med 21 procent. Totalt sett minskade fritidstrafiken bland ØresundGO-kunder med 1,7 procent under samma period.

Pendlar- och företagskunder visar nya resmönster med mer hemarbete och fler digitala möten. Pendlarnas trafik låg fortsatt på en stabil nivå omkring 10-15 procent lägre än samma period 2019. Men företagstrafiken ökade något, troligen som följd en allt mer återhämtad flygtrafik till och från Kastrup.

– Taxi- och hyrbilsföretag har tydligt ökat sin trafik under året. Vissa kunder har dubblerat sin trafik jämfört med samma period i fjol. Medan dansk fritidstrafik gynnas av en billigare svensk krona så ser vi nu stor potential för svensk pendling till Danmark, då lönerna reellt stigit mycket av valutaskillnaden, säger Linus Eriksson.

Öresundsförbindelsens gröna passager, med fordon som drivs med el eller vätgas, räknas sedan årsskiftet genom att matcha betalstationens teknik för nummerplåtsavläsning med fordonsregister i Sverige och Danmark. I januari 2023 var andelen gröna passager 7 procent – och den har ökat successivt varje månad till 8,4 procent i juni.

Øresundsbro Konsortiets räntekostnader minskade från 204 till 136 miljoner DKK, vilket primärt är följden av fallande inflation i framför allt Danmark. Räntekostnaderna ligger dock fortsatt över nivåerna från tidigare år. Driftskostnaderna ökade med 10 miljoner DKK jämfört med motsvarande period i fjol.

Årets resultat före värdeförändring förväntas landa högre än tidigare förväntat och över resultatet för 2022. Konsortiet bedömer att resultatet ligger i den övre delen av intervallet 1 100-1 300 miljoner DKK.

Huvudposterna i resultaträkningen (miljoner DKK)

Jan-jun
Jan-jun
Utveckling
Intäkter väg 763 664 99
Intäkter järnväg 291 270 21
Övriga intäkter 9 8 1
Summa intäkter 1 063 942 121
Driftskostnader -132 -122 -10
Övriga rörelsekostnader -2 -6 4
Avskrivningar -146 -139 -7
Rörelseresultat 783 675 108
Finansiella poster -136 -204 68
Resultat före värdeförändring 647 471 176
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt -61 1 309
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* 55 47
Periodens resultat 641 1 827

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikens utveckling – första halvåret 2023

Trafik per dag 2023  Trafik per dag 2022  Utveckling (%)  Utveckling (antal)  Trafik per dag 2019  Utveckling  (%)
Personbilar*  16.574 14.620 13,4 % 1.954 17.674 -6,2 %
ØresundGO  6.145 5.180 18,6 % 965 6.250 -1,7 %
ØresundBUSINESS  2.597 2.027 28,1 % 570 2.998 -13,4 %
ØresundPENDLER  4.914 4.652 5,6 % 262 5.622 -12,6 %
Kontant  2.918 2.761 5,7 % 157 2.804 4,1 %
Godstrafik**  1.883 1.914 -1,6 % -31 1.666 13,0 %
Lastbilar > 9 m  1.662 1.648 0,8 % 14 1.419 17,1 %
Varubilar 6-9 m  221 266 -16,9 % -45 247 -10,5 %
Bussar  127 97 30,9 % 30 157 -19,1 %
Totalt  18.584 16.631 11,7 % 1.953 19.497 -4,7 %

Utvecklingen för genomsnittlig trafik per dag från januari till juni 2023.
* Personbilar inkluderar personbilar med släp och motorcyklar.
** Godstrafik inkluderar alla godstransporter från 6 meter.

Marknadsandel av den samlade Öresundstrafiken*

Markedsandel i procent
Personbilar 85,5
Godstrafik >6 m. 62,1
Bussar 83,8

*  Gäller perioden 1 april 2022 till 31 mars 2023, vilket är den senaste perioden med aktuella data.

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.