Danskerne kører over Øresundsbron som aldrig før

Sommertrafikken over Øresundsbron er rigtigt kommet i gang – ind til nu har danske fritidskunder kørt mere end samme periode 2019.

– Den danske fritidstrafik nåede allerede i foråret op til niveauet før corona. Og på det seneste ser vi altså, at de kører mere end i 2019. Det er glædeligt ikke mindst for turisme- og oplevelsesbranchen i Sverige, der har savnet besøg fra nabolandet, siger Berit Vestergaard, salgs- og marketingdirektør på Øresundsbron.

Siden månedsskriftet juni-juli har fritidstrafikken over Øresundsbron taget et hop opad, og det er først og fremmest danske kunder, der har bidraget til det.

– Sommerudflugter og ferie på den anden side af Øresund er endelig blevet nemt igen, og vi ser at mange danskere kører over Øresundsbron til destinationer i Sverige og på Bornholm, siger Berit Vestergaard.

Fritidstrafikken for danske aftalekunder var 7 procent højere i uge 26 og 27 end samme periode 2019, til gengæld lå den svenske fritidstrafik 13 procent lavere.

– Flere faktorer har indflydelse på, at svenske fritidskunder ikke er oppe på niveauet fra 2019 endnu. Det skyldes bl.a. store valutaforskelle, og at den svenske rejseaktivitet via Københavns Lufthavn i Kastrup ikke er på helt samme niveau som før corona, siger Berit Vestergaard.

Samlet set var aftalekundernes fritidstrafik kun 3 procent lavere i uge 26 og 27 end samme periode i rekordåret 2019.

Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.