Danska fritidskunder kör över Øresundsbron som aldrig förr

Sommartrafiken över Øresundsbron har kommit i gång rejält – hittills i juli har danska fritidskunder kört mer än samma period 2019.

– Dansk fritidstrafik återhämtade sig redan under våren till nivåerna före pandemin. Och nu på slutet ser vi alltså att de kör mer än under 2019, vilket förstås är mycket glädjande för inte minst besöksnäringen som länge saknat gästerna från grannlandet, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör på Øresundsbron.

Sedan månadsskiftet juni-juli har fritidstrafiken tagit ytterligare ett nytt kliv. Det är framför allt danska kunder som bidrar till det.

– Sommarutflykter och semestrar i närområdet är äntligen enklare att uppleva, och vi ser hur framför allt hur ressugna danskar söker sig över bron till destinationer i Sverige och Bornholm, säger Berit Vestergaard.

Fritidstrafiken bland danska avtalskunder var 7 procent högre de senaste två veckorna (vecka 26-27) jämfört med motsvarande period 2019, vilket kan jämföras med att den svenska fritidstrafiken låg 13 procent lägre.

– Vi ser en kombination av faktorer som bidrar till att det är lite glesare med svenska kunder. Allt från tydligare valutaskillnader till att resandet via Köpenhamns flygplats ännu inte återhämtats helt, säger Berit Vestergaard.

Total fritidstrafik bland avtalskunder visade en nedgång på 3 procent veckorna 26-27 jämfört med samma period rekordåret 2019.

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.