Ny teknologi kan tælle grønne køretøjer på Øresundsbron

Hvor mange passager på Øresundsbron er grønne? Med betalingsanlæggets intelligente teknologi til nummerpladeaflæsning er det nu muligt at tælle antallet af fossilfri ture over broen i realtid. I marts var lidt over syv procent af turene over broen med køretøjer, der kører på el eller brint.

– Vi har nu et nyttigt værktøj til at beregne de CO2-emissioner, som kundernes kørsel over Øresundsbron genererer, og som vi lægger vægt på i vores vision om at blive den mest bæredygtige bro i verden. Det kan hjælpe os med at udvikle tiltag, der kan gøre det lettere for kunderne at træffe bæredygtige valg, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør på Øresundsbron.

Øresundsbro Konsortiet har siden årsskiftet kunne aflæse motortypen i de køretøjer, der krydser broen. Det sker ved at matche betalingsanlæggets nummerpladeaflæsning med køretøjsregistre i Sverige og Danmark.

I januar 2023 var andelen af grønne passager 7 procent. Og tendensen er positiv, idet andelen stiger måned for måned.  I marts var andelen steget til 7,4 procent. For personbiler alene er tallet 8,2 procent.

Der foreligger ikke sammenlignelige statistikker for andre afgrænsede ruter. Men tallet kan sammenlignes med andelen af elbiler, der er registreret på begge sider af broen. I både Sverige og Danmark er 4 procent af personbilerne elbiler, ifølge statistikker fra Trafikanalys og Danmarks Statistik.

– Vores tal om fossilfri trafik over broen giver værdifuld indsigt i den grønne omstilling i samfundet som helhed. – Vi kan med investeringen i nummerpladeaflæsning, som også giver en nemmere passage, bidrage til den grønne omstilling i trafikken over sundet, siger Bengt Hergart.

I morgen- og eftermiddagsmyldretiden er cirka hver tiende bil på Øresundsbron fossilfri.

– Vi kan tydeligt se, at pendlertrafikken er lidt grønnere end resten af trafikken. På hverdage om morgenen og senere på eftermiddagen er andelen af fossilfri biler 10 procent, sammenlignet med et gennemsnit på 7 procent i løbet af dagen, siger Bengt Hergart.

Fakta: Grønne passager på broen

• Øresundsbro Konsortiet kan med køretøjsregistre og nummerpladeaflæsning beregne andelen af fossilfri køretøjer på Øresundsbron.
  • Målingerne er kun baseret på biler, der er registreret i Sverige og Danmark, hvilket svarer til cirka 88 procent af alle passager.
  • Målingen viser, at lidt over 7 procent af køretøjerne i marts kørte på el eller brint.

Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com.