Ny teknik räknar gröna passager över Øresundsbron

Hur många passager på Øresundsbron är gröna? Med betalstationens smarta teknik för nummerplåtsavläsning kan antalet fossilfria turer över bron räknas i realtid. Drygt sju procent av bropassagerna i mars gjordes med fordon som drivs av el eller vätgas.

– Nu har vi ett starkt redskap för att beräkna koldioxidutsläppen som kundernas turer över bron ger upphov till, vilket vi bryr oss om i vår vision om att vara världens mest hållbara bro. Det hjälper oss att ta fram åtgärder som gör det enklare för kunderna att göra hållbara val, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Sedan årsskiftet kan Øresundsbro Konsortiet mäta vilken typ av motor som finns i fordonen som passerar förbindelsen. Det görs genom att matcha betalstationens nummerplåtsavläsning med fordonsregister i Sverige och Danmark.

I januari 2023 var andelen gröna passager 7 procent. Och trenden är positiv med en ökad andel månad för månad.  I mars hade andelen ökat till 7,4 procent. För endast personbilar är siffran 8,2 procent.

Jämförbar statistik saknas på andra avgränsade sträckor. Men siffran kan jämföras med andelen registrerade elbilar på båda sidorna av bron – i både Sverige och Danmark rör det sig om 4 procent av personbilarna, enligt statistik från Trafikanalys och Danmarks Statistik.

– Våra siffror om den fossilfria trafiken över bron ger värdefulla insikter om den gröna omställningen i samhället i stort. Med hjälp av satsningen på nummerplåtsavläsning, som också ger smidigare passager, kan vi bidra med trafiktrender om den gröna omställningen över sundet, säger Bengt Hergart.

Under rusningstrafiken på morgon och eftermiddag är ungefär var tionde bil på Øresundsbron fossilfri.

– Vi ser tydligt att pendlingstrafiken är lite grönare än resten av trafiken. Vardagar på morgonen och senare på eftermiddagen är andelen fossilfria bilar 10 procent, jämfört med 7 procent i genomsnitt över dygnet, säger Bengt Hergart.

Fakta: Gröna passager på bron

• Med hjälp av fordonsregister och nummerplåtsavläsning kan Øresundsbro Konsortiet räkna andelen fossilfria passager på Øresundsbron.
  • Mätningarna baseras endast på svensk- och danskregistrerade bilar, vilket motsvarar cirka 88 procent av alla passager.
  • Mätningen visar att drygt 7 procent av passagerna i mars var drivna på el eller vätgas.

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.