Rekordstærk dansk fritidstrafik over Øresundsbron

De første seks måneder af året er gået, og Øresundsbron ser tilbage på fem tendenser i trafikken over sundet.

Trafiktallene sammenlignes med tallene i 2019 – det seneste pandemifri år – da januar og februar 2022 var påvirket af rejserestriktioner.

Øresundsbrons samlede vejtrafik var 4,7 procent lavere i årets første halvdel sammenlignet med samme periode i 2019. Godstrafikken fortsatte på et højere niveau end i 2019 (+13 procent), mens erhvervs- og pendlertrafikken for det meste lå under 2019-niveauet (henholdsvis -13,4 og -12,6 procent).

Den svage svenske krone påvirker trafikken

Sveriges lave valutakurs gør det attraktivt for mange danskere at tage til Sverige, men det er også en drivkraft for folk, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, samt for svenske eksportvirksomheder.  Tidligere var der en overvægt af svenske kunder i fritidstrafikken, men nu er den danske fritidstrafik størst. Den svenske valutakurs kan være en årsag til dette.

Dansk fritidstrafik slår rekord

Den danske fritidstrafik har aldrig været større end i første halvdel af 2023. Fritidstrafik blandt danske ØresundGO-kunder steg med 20 procent i første halvår sammenlignet med samme periode i 2019. Til sammenligning faldt den svenske fritidstrafik i perioden med 21 %. Samlet set var fritidstrafikken 1,8 procent lavere end samme periode 2019.

Ferie i eller via Øresundsregionen

Det store opsving i fritidstrafikken tyder på en stor interesse for ferie i lokalområdet. Mange har fået øjnene op for, hvor nemt og oplevelsesrigt det er at besøge nabolandet, hvad enten det er for en kortere eller længere periode. Kontanttrafik og kombinationsbilletter med Scandlines færger til og fra Tyskland er steget meget. Det tyder på flere rejsende, som kommer fra lande og områder uden for Øresundsregionen, og som ikke har rabataftaler.

Erhvervstrafikken genvindes i højere grad

Mere hjemmearbejde og flere digitale møder påvirker rejseaktiviteten blandt erhvervskunder og pendlere. Flere rejser til og fra Københavns Lufthavn, hvilket bidrager til en stigning i erhvervstrafikken, især blandt taxa- og biludlejningsselskaber, hvor nogle kunder har fordoblet deres trafik sammenlignet med sidste år. Siden maj er erhvervstrafikken steget lidt mere. I de første seks måneder af året endte erhvervstrafikken omkring 13 procent under niveauet for 2019.

Godstrafikken er stærk, men faldende

Godstrafikken er fortsat stærk i årets første seks måneder, men i et lidt langsommere tempo end i de seneste år. Godstrafikken er sammenlignet med 2019 steget med 13 procent. Sammenlignet med sidste år er den faldet med to procent. Eksterne faktorer som inflation og uro i omverdenen, har påvirket udviklingen inden for godstransport.

Øresundsbrons halvårsrapport, inklusive de finansielle resultater, offentliggøres den 14. august.

Udvikling af vejtrafikken i 1. halvår 2023

Busser

-19,1 %

-4,7 %

Udviklingen i den gennemsnitlige trafik pr. dag fra januar til juni 2023.

* Personbiler inkluderer personbiler med påhængsvogn og motorcykler.

** Godstrafik omfatter alle godstransporter fra 6 meter.

Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com.

Følg Øresundsbrons Twitter og LinkedIn for nyheder fra broen.