Rekordstark dansk fritidstrafik – så blev första halvåret på Øresundsbron

Årets första sex månader har passerat och Øresundsbron blickar tillbaka på fem trender för trafiken över sundet.

Trafiksiffrorna jämförs med 2019 – det senaste pandemifria året – eftersom januari och februari 2022 påverkades av reserestriktioner.

Øresundsbrons totala vägtrafik var 4,7 procent lägre under årets första halvår jämfört med samma period 2019. Godstrafiken fortsatte på en högre nivå än 2019 (+13 procent) medan företags- och pendlingstrafiken låg mest under 2019-nivån (-13,4 respektive och -12,6 procent).

Svag krona påverkar trafiken

Sveriges svaga kronkurs gör det attraktivt för många danskar att uppleva och konsumera i Sverige, men det är också en drivkraft för personer som bor i Sverige och arbetar i Danmark samt svenska exportföretag. Tidigare har svenska kunder haft en tydlig övervikt i fritidstrafiken, men nu är den danska fritidstrafiken störst. Valutakursen kan vara en förklaring till detta.

Dansk fritidstrafik slår rekord

Dansk fritidstrafik har aldrig varit större än första halvåret 2023. Fritidstrafiken bland danska ØresundGO-kunder ökade med 20 procent under årets första halvår jämfört med samma period 2019. Det kan jämföras med att svensk fritidstrafik minskade med 21 procent under perioden. Totalt sett minskade fritidstrafiken bland ØresundGO-kunder med 1,8 procent.

Ferie i eller via Öresundsregionen

Fritidstrafikens kraftiga återhämtning vittnar om ett starkt intresse för ferie i närområdet. Många har fått upp ögonen för hur enkelt och upplevelserikt det är med såväl korta som längre besök i grannlandet. Kontanttrafik och kombinationsbiljetter med Scandlines färjor till och från Tyskland har ökat mycket. Det tyder på ett ökat resande bland personer utan rabattavtal som bor utanför Öresundsregionen, antingen för att uppleva Öresundsregionen eller för att resa till en destination via Sverige eller Danmark.

Företagstrafiken återhämtas mer

Mer hemarbete och fler digitala möten påverkar resandet bland företagskunder och pendlare. Ökat resande till och från Köpenhamns flygplats bidrar till en ökad företagstrafik bland framför allt taxibolag och hyrbilsföretag, varav vissa kunder har dubblerat sin trafik jämfört med i fjol. Sedan maj har företagstrafiken ökat ytterligare. För årets första sex månader slutade företagstrafiken på cirka 13 procent under 2019-nivån.

Godstrafik är stark men avtagande

Godstrafiken fortsätter starkt under årets första sex månader, men i en något svagare takt än de senaste åren. Jämfört med 2019 har godstrafiken ökat med 13 procent. I jämförelse med förra året har den minskat med två procent. Omvärldsfaktorer såsom inflation och oro har påverkat godstrafikens utveckling.

Øresundsbrons halvårsrapport, inklusive det ekonomiska resultatet, offentliggörs den 14 augusti.

Vägtrafikens utveckling – första halvåret 2023

-19,1 %

Totalt

-4,7 %

Utvecklingen för genomsnittlig trafik per dag från januari till juni 2023.

* Personbilar inkluderar personbilar med släp och motorcyklar.
** Godstrafik inkluderar alla godstransporter från 6 meter.

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.