2013 – Året for arbejdsferie?

Danske forretningsfolk planlægger at arbejde mere end de slapper af denne sommer.

Danske forretningsfolk er gift med deres arbejde i så høj grad, at de ikke engang kan koble af, når de er på ferie. I år er det mere sandsynligt, at mange af landets forretningsfolk arbejder hårdt ved deres bærbare computer i stedet for at nyde cocktails ved stranden på den årlige sommerferie.

Regus, verdens største udbyder af fleksible arbejdspladser, har bedt mere end 26.000 forretningsfolk fra over 90 lande om at løfte sløret for, hvor meget af deres sommerferie de vil bruge på arbejdsrelaterede aktiviteter. Resultatet viser, at en overvældende andel af forretningsfolk over hele verden mener at have for travlt til at slukke deres arbejdstelefon bare én gang om året, og danske medarbejdere er ingen undtagelse.

Globalt set sagde 41 % af de adspurgte, at de vil arbejde én til tre timer hver dag, mens de er på ferie, mens 39 % planlægger at arbejde en anelse mindre end på en "normal arbejdsdag" ved at tage sig af mails, telefonopkald og en betragtelig arbejdsmængde. Et antal meget dedikerede forretningsfolk, som udgør 17 % af de adspurgte, sagde, at de vil arbejde mere end tre timer om dagen.

Danskerne ligger under det globale gennemsnit. Kun 16 % af danske medarbejdere indrømmede, at de tager deres arbejde med sig denne sommer, og deres tilgang er således at arbejde en anelse mindre end på en "normal arbejdsdag" i deres ferie. 34 % sagde dog, at i stedet for at bruge deres tid på at slappe af og solbade ved poolen vil de bruge én til tre timer på arbejdsrelaterede aktiviteter, og 6 % lagde sig fast på mere end 3 timer.

Det er imidlertid interessant, at kvinder globalt set lader til at være bedre til at koble af end mænd. Samlet set siger 42 % af mandlige forretningsfolk, at de vil arbejde en smule mindre end normalt, sammenlignet med 34 % af kvindelig forretningsfolk, og 44 % af mændene forsikrer, at de vil arbejde én til tre timer om dagen i modsætning til 35 % af kvinderne.

Kenneth Ohlendorff, Country Manager sagde: "Folk over hele verden tager deres job meget seriøst, måske især på grund af de vedvarende økonomiske vanskeligheder, og danskerne er ingen undtagelse, idet forretningsfolk her afsætter en stor mængde af ferietiden til arbejde. Selvom denne pligtopfyldenhed uden tvivl er god for erhvervslivet, har selv de mest pressede forretningsfolk også behov for kvalitetstid væk fra arbejdet, så det er vigtigt at få skabt en balance. Det er noget, som mange arbejdere i Danmark ikke lader til at gøre."

Press contact: Eric Uggla, eric@bondpremea.com, +46 704 15 15 25

Regus er verdens største udbyder af innovative kontorløsninger. Regus tilbyder alt lige fra fuldt udstyrede arbejdspladser til professionelle mødelokaler, business lounges samt videokonferencefaciliteter. Regus tilbyder en ny måde at arbejde på  - det være sig hjemmefra eller fra kontoret. Virksomheder som Google, GlaxoSmithKline, Nokia og tusindvis af andre små og mellemstore virksomheder drager nytte af at outsource deres kontorer og arbejdspladser til Regus. Flere end 1 000 000 kunder anvender dagligt Regus’ kontorløsning. Regus har 1200 beliggenheder i 550 byer i 95 lande. Det gør det muligt for kunder og virksomheder at udføre forretninger hvornår og hvor, de ønsker det. For flere oplysninger, se www.regus.dk