Fleksibelt arbejde reducerer dyre udskiftninger i medarbejderstaben

Tiltræk eller fasthold de bedst kvalificerede med fleksibelt arbejde

Forretningsfolk i Danmark afslører, at fleksibelt arbejde ofte er tungen på vægtskålen i forbindelse med jobtilbud.  73 % afslører, at de ville vælge én stilling frem for en anden, hvis den omfattede fleksibelt arbejde Den seneste undersøgelse fra Regus, den globale arbejdspladsudbyder, viser, at et overvældende antal på 80 % bekræfter, at fleksibelt arbejde også forbedrer fastholdelsen af medarbejdere.

Rekruttering er en dyr proces, som mange globale virksomheder gerne vil begrænse. Eftersom fastholdelse af medarbejdere er angivet som en prioritet for mere end en tredjedel af virksomhederne[1], hvilke tiltag bør virksomhederne så prioritere for at skære ned på rekrutteringsudgifterne samt tiltrække og fastholde de bedst kvalificerede medarbejdere? De adspurgte afslører, at fleksibelt arbejde er en løsning på alle tre udfordringer.

Undersøgelsen, som omfatter synspunkter fra mere end 20.000 topledere og virksomhedsejere i 95 lande, bekræfter, at fleksibelt arbejde i Denmark kan bruges til at undgå, at medarbejderne skifter arbejde (og den medfølgende udgift til rekrutteringsbureauer), idet 74 % af de adspurgte peger på, at fleksibelt arbejde er et frynsegode, som tiltrækker de største talenter.

Undersøgelsen viser også at:

• 75 % af de adspurgte siger, at tilbud om fleksibelt arbejde gør medarbejderne mere loyale.
  • 62 % af medarbejderne faktisk ville sige nej til en stilling, hvis der ikke var mulighed for fleksibelt arbejde.
  • 56 % siger, at de vil været blevet i længere tid i deres tidligere stillinger, hvis der var mulighed for fleksibelt arbejde.

Dominic Harrison, CEO Europe North, hos Regus siger, som en kommentar på undersøgelsen: "Ansættelse og fastholdelse af de største talenter er en ældgammel prioritet for succesrige virksomheder, men det er ikke alle, der har råd til at tilbyde attraktive bonusser og høje lønninger og samtidigt forblive konkurrencedygtige. Det er også afgørende at forhindre, at medarbejderne skifter arbejde, så man undgår udgifter til rekrutteringsbureauer og besværet ved at skulle starte en rekrutteringsproces.

"Fleksibelt arbejde, hvilket er billigere end at arbejde på et fast kontor, tilbyder attraktive frynsegoder til eksisterende og potentielle medarbejdere, i form af mindre stress og bedre balance mellem arbejde og fritid. Det er også en billig løsning til at tiltrække og fastholde de bedst kvalificerede medarbejdere.  Det er også slående, hvor normal frynsegodet i form af fleksibelt arbejde er blevet, idet mange af de adspurgte faktisk vælger deres stilling på baggrund af fleksibilitet."

[1] East or West, Mature or Emerging, it’s all about a sustainable future, Regus, oktober 2013

Regus er den globale arbejdspladsudbyder.

Dets netværk på over 1,700 forretningscentre i 100 lande udbyder bekvemme og fuldt servicerede faciliteter i høj kvalitet, som folk kan arbejde i, hvad enten det er et par minutter eller et par år. Virksomheder som Google, Toshiba og GlaxoSmithKline vælger Regus, så de kan arbejde fleksibelt og gøre deres forretning mere succesfuld.

Nøglen til fleksibelt arbejde er bekvemmelighed, så derfor åbner Regus centre ligegyldigt hvor dets 1,5 millioner medlemmer ønsker support – i bymidter, forstadskvarterer, shoppingcentre og detailbutikker, togstationer,

tankstationer ved motorveje og endda lokalcentre.

Regus blev grundlagt i Bruxelles, Belgien, i 1989 og har hovedkontor i Luxembourg. Regus er noteret på London Stock Exchange. Du kan få flere oplysninger på:

www.regus.com